Jens
    Tja! Vill plugga el så att jag kan bli en hisstekniker men är osäker på just vilken utbildning jag ska gå, hade tänkt att gå i Falun
    • Saga : Stämmer det att du är 22 år? Viktigt med åldern - då det är strikta gränser för Gymnasiet/Komvux.

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Jens, kika gärna på xenter-botkyrka/hisstekniker-installation-reparation-och-service och yrkeshogskolan-kungsbacka/hiss-och-rulltrappstekniker

    Om frågan kom från en elev som var 19 år eller yngre, skulle jag rekommenderat El- och energiprogrammet på gymnasiet. Du, som är 22 år är för gammal för gymnasieskolan; då är det komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Du skriver att du vill plugga i Falun. Är du folkbokförd i Falun? Det är - för komvux - mycket noga i vilken kommun man är folkbokförd.

    EE på ungdomsgymnasiet erbjuds i Falun på 2 gymnasieskolor, se här. Men om det stämmer att du är 22 år, då är du för gammal för gymnasiet.
    Då vänder du dig till den kommunen (Komvux) där du är folkbokförd. Komvux kan, om de själva ej kan erbjuda viss utbildning, bevilja dig gå i en annan kommun, men de kan också neka det; det är inte din rättighet tyvärr att - som vuxen - läsa vad du vill på gymnasiet.

    Info om Komvux i Falun finns på falun.se/utbildning--barnomsorg/vux

    Öppet på Komvux i Falun
    Tisdagar kl.10-12 och 13-16
    och fredagar kl.10-12 på adressen: Kristinegatan 28 i Falun - samma ingång som Arbetsförmedlingen.
    Med allmänna frågor kan man också kontakta Kontaktcenter i Falun på

    Telefon: 023 ‑ 830 00 eller

    E-post: [email protected]