Jesper

    Hej! Jag har studerat ett år på handelsprogrammet i gymnasiet för 8 år sedan och har sedan dess jobbat på lager. Jag har aldrig haft en klar känsla av vad jag vill göra i livet men den senaste tiden har jag insett mitt intresse för hur jorden, och andra himlakroppar där ute fungerar. Hur istider, vulkanutbrott, meteoritnedslag m.m påverkar vår planet och arter t.ex. Den mest lämpliga utbildning jag kunde hitta för dessa intressen var geovetenskap. Här kommer kruxet: jag har enbart pluggat ett år på gymnasienivå som sagt. Jag fick godkänt i alla ämnen men inte mer än så. Jag har begränsad kunskap inom matte (matte 1a kändes ”lagom” svårt för mig). Fysik och kemi är något jag inte har en susning om vad det är och vad jag förstår efter en kort undersökning är dessa 3 ämnen något man kommer plugga mycket och på hög nivå. Jag har en stor passion för hur jorden och i princip allt som existerar fungerar, men är rädd att min okunskap samt föga intresse för just matematik sätter stopp för en karriär där jag får jobba med det jag brinner för, redan innan den börjat. Hur lång tid ungefär kan jag räkna med att det tar som 24 år gammal att plugga följande ämnen från dagisnivå upp till matematik 4/5, fysik 2 och kemi 2? Resterande ämnen som behövs pluggas upp är jag inte lika orolig för. Mvh Jesper

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jesper!
    gymnasiala kurser på komvux kan läsas på heltid (en kurs åt gången) eller på deltid (även så långsamt som 25% av studietakt). Beroende på om man läser på heltid eller på deltid kan det ta olika lång tid.
    På heltid kan man läsa varje kurs i matematik på fem veckor. Du behöver läsa matematik 2,3 och 4. Det är tre kurser och det tar sammanlagt 15 veckor vid heltidsstudier.
    Kemi 1 och 2 läser man på sammanlagt 10veckor (på heltid). Fysik 1a och 2 läser man på sammanlagt 12,5veckor på heltid.
    Om du avklarade ett år av gymnasiet (sedan innan) då återstår det 2 års studier (vid "normal studietakt" alltså om du läser på heltid). Angående svårighetsgrad - så är det olika svårt för olika människor. Förkunskaper spelar stor roll men även motivationen. Om man verkligen vill lära sig ngt, gör man sitt bästa! Sedan om det räcker - får tiden utvisa.
    Du kan börja med att se innehåll i mattekurser på www.matteboken.se - en mycket bra gratis sida där du kan repetera och även på egen hand läsa framåt i ämnet matematik. Om du har godkänt betyg i matematik 1a, blir nästa kurs för dig på nivå2 - se matteboken.se/lektioner/matte-2