Linnea
    Hej, jag vill gå basår på distans på Åsö komvux men jag har redan Biologi 1 som ingår i basåret. Hur blir det då? Kan jag inte söka basår eller? Jag tänker också att jag kanske behöver fylla med någon annan kust då istället för att det ska ses som studier på heltid men jag vet inte?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    det är en fråga som du bör ta upp med Åsö komvux. Det är inte totalt-förbjudet att läsa ännu en gång en kurs i vilken du redan har godkänt betyg, även om du har A i den kursen redan.
    Om du inte har A betyg i den kursen, kanske du kan få högre betyg om du läser den kursen ännu en gång.
    ****
    Om komvux tar in dig på ett "kurspaket" där en kurs ingår som du redan har godkänt betyg i, kan inte vi här på Fråga SYV svara på; det är en fråga som löses "på plats"/lokalt.
    Komvux kan hävda att de ej har råd att ge möjlighet att "läsa om". De kan av den anledningen neka dig läsa det kurspaketet.
    Du kan i så fall söka fristående kurser som ingår i paketet, alla - utom just biologi1. om du kan läsa någon annan kurs i stället för bio1, kan inte inte heller svara på.
    Läsa gymnasiala kurser på komvux är inte en allmän rättighet, över huvudet taget. Gymnasiet är inte en obligatorisk skola.
    Varje komvux har sin egen budget. Komvux prioriterar utifrån principen "kortutbildade - först".