SYV

    I Skolverkets behörighetsvisare står "Vård- och omsorgsprogrammet uppfyller behörighetskravet: Naturkunskap 2 alt. (Biologi 1+Kemi 1+Fysik 1a/(1b1+1b2))" - ingen av dessa kurser finns dock med i poängplanen för VO så undrar om VO verkligen uppfyller detta behörighetskrav? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa!

    I VO ingår inte fysik, kemi eller biologi-kurserna, här har du helt rätt° men om högskole-universitetsutbildning i Sverige kräver för särskild behörighet godkänt betyg i gymnasiekurs Naturkunskap 2, så kan man i stället för just det betyget inkomma med godkända betyg i "ersättningskurser", och det finns flera olika ersättningsmöjligheter, t.ex om eleven har godkända betyg i en kombination av kurserna Biologi 1+Kemi 1+Fysik 1a/eller fysik 1b1+1b2, då behöver inte den eleven läsa naturkunskap 2.
    Ett annat ersättningsalternativ för nk2 är ett antal kurser som ingår i NB och i VO. Vilka ersättningskurser som accepteras kan ibland bero på vilken högskoleutbildning det är - kan t.ex vara olika vid ansökan till sjuksköterskeprogrammet respektive vid ansökan till arkitektutbildningen. Men godkända betyg i Biologi 1+Kemi 1+Fysik 1a/(1b1+1b2) hör till de "generella ersättningsmöjligheter", alltså borde accepteras i stället för godkänt betyg i nk2 vid ansökan till alla svenska högskole-Universitetsutbildningar. Hänvisning: antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasial-vuxenutbildning/gymnasieexamen-fran-komvux/sarskild-behorighet/kurser-som-ger-sarskild-behorighet-i-naturkunskap
    OBS! men det funkar ej åt andra hållet, alltså om man behöver ha godkänt betyg i biologi1, eller i kemi1 eller i fysik1a, då kan man inte inkomma med godkänt betyg i naturkunskap 2 i stället (detta för att nk2 är en 100p.kurs som innehåller endast delar av de andra naturvetenskapliga kurser, ej hela kursernas innehåll).
    Vad behörighetsvisaren visar eller menar med det som visas - ställ frågor till de som skapade den behörighetsvisaren. Personligen tycker jag att den är ganska svår att förstå sig på och använda.