Christian
    Hej, jag läste medieprogrammet och tog studenten 2007 med fullständigt betyg (efter två terminer komvux där jag läste upp engelska).

    Nu är jag snart 30 och känner att jag behöver något mer konkret i utbildningsfacket. Jag har hittat en utbildning i grannkommunen till elektriker, och skickat in ansökan. Men vill ändå veta om det faktiskt är möjligt.

    Det finns inte YH till just elektriker, utan liknande arbeten som alla kräver förkunskaper inom el.

    Så min fråga är, finns det en chans att jag kommer in, eller är man fast med det valet man gjorde som femtonåring?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Christian,
    eftersom utbildning till Elektriker ligger på gymnasial nivå, så finns det följande alternativ:

    1. komvux i din kommun /där du är folkbokförd/ kan besluta om att betala för din utbildning i den egna eller i en annan kommun /med det är frivilligt för komvux att göra bifall eller avslag/ - ofta beror det på komvux-ekonomin, om det finns pengar kvar i budgeten;
    2. Arbetsförmedlingen kan köpa en Arbetsmarknadsutbildning för dig - för det måste du vara inskriven på AF och helst vara långtidsarbetslös;

    3. en arbetsgivare kan köpa utbildning för dig; om de anställer dig först och "skickar" dig på utbildning - sedan ... det görs ibland men inte speciellt ofta.

    Jag håller med dig om att det inte är bra att man inom vissa yrken "hålls ansvarig" för de gymnasieval man gjorde när man är 15 år och valde till gymnasiet.
    Yrkesvux>>> är tänkt för att ge fler möjlighet att utbilda sig till yrken där utbildning ligger på gymnasial nivå; men pga pengarna hamnar i samma "pott" så blir det allt som oftast ändå personer som saknar gymnasial utbildning, som får utbildningsplatser på yrkesutbildningar på gymnasial nivå... vilket vi beklagar men ej kan göra så mycket åt här på Fråga syv som är forum för att få svar om vad som gäller; vi är inte en organisation som kan besluta om förändringar i regelverket, tyvärr.

    Vänligen

    ANNA