Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det vi vet om yrket Fullstack-utvecklare berättar vi om i presentationen på framtid.se/yrke/fullstack-utvecklare -- Vad gäller utbildningar så är yrket icke-reglerat (alltså blir det upp till en arbetsgivare att bestämma med vilken utbildning de anställer). Det finns utbildningar som, enligt min åsikt, är relevanta inför det yrket, både inom högskola-universitet och inom yrkeshögskola. Utbildningsutbud förändras och fastställs i sin helhet först till första dagen i anmälningsperioden/ansökningsperioden. Inom högkskola-universitet, i Sverige, brukar man säga "anmälninsperiod" och att man gör "anmälan" till utbildningar men inom andra skolformer, t.ex inom Yrkeshögskola så brukar man säga "ansökningsperiod" och att man gör ansökan.
    Du frågar specifikt om just Kandidatprogram. Men jag tycker du kan med fördel kika även på utbud inom yrkeshögskola. Nu är jag inte expert på det område som du ställer frågan om, så du får gärna fråga på de ställen där utbildningar inom rätt område (i alla fall utbildningar inom DATA-IT) erbjuds, men jag ska nu göra ett försök på att ge några förslag på utbildningar som du gärna får kika på (snabblänkarna nedan):
    en kurs á 7,5 högskolepoäng: vimmerby.se/campus-vimmerby/vara-utbildningar/utbildningar-hosten-2023/webbutveckling
    gu.se/studera/hitta-utbildning/systemvetenskap-samhallets-digitalisering-kandidatprogram - kandidatprogram (180 högskolepoäng);
    Yrkeshögskoleprogram:
    utbildning/nackademin/webbutvecklare-fullstack-open-source
    utbildning/teknikhogskolan/net-utvecklare
    utbildning/nackademin/programutvecklare-java
    utbildning/nackademin/data-engineer
    utbildning/it-hogskolan/net-utvecklare
    utbildning/foeretagsuniversitetet-ab/fullstack-utvecklare
    utbildning/campus-molndal/javautvecklare
    Svårigheter i att ge råd ang.utbildingar inom DATA-IT är att utveckligen inom den branschen går oerhört snabbt och väldigt mycket händer, och även utbildningsutbud försöker "hänga med"... så de utbildningar som är pågående idag kan ändra "form" till nästa antagningsomgång.
    Du frågade specifikt om "kandidatprogram" och det är utbildningar på grundnivå inom högskola-universitet. Du får gärna kika på lärosätenas gemensam webbplats Studera.nu -- där "drunknar man" i mängden av utbildningsalternativ... men om man lägger några "filter" då blir listorna på "träffarna" betydligt kortare.
    Nu har jag lagt några "filter" och fick fram en lista på 147 träffar men jag ser at tlistan är inte helt relevant... - det smög sig några utbildningar som du förmodligen inte alls är intresserad av men kasta ändå ett öga på listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?DATA-kandidat

    Studie- och yrkesvägledare