Malin

    Jag är utbildad farmaceut och gillar verkligen mitt jobb, men funderar på att byta yrke. Anledningen är att jag lätt får ångest och det ansvar som ligger över en med patientsäkerheten och alla frågor med behandling osv där man kanske inte vet svaret men rådgiver så gott man kan ger mig extrem ångest. Känner att jag behöver vägledning om yrken som kan passa en person som jag som lätt får ångest över beslut och när man inte kan allt och folks hälsa/liv kan riskeras.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    har du kontakt med en Psykolog? Jag som inte alls är expert på ångestproblematiken, kan ändå tänka mig att just "din ångest" kan skilja sig mycket för ngn annans ångest och yrken som passar en person med ångest, passar inte en annan person som också har ångest; det handlar också om Grad, Omfattning och Prognos.
    Vill du testa behandla din ångest? Samtalsterapi och/eller medicinering kanske hjälper. Då kanske du inte behöver byta yrke?
    ****
    Att en lista på yrken där man garanterat ej kommer behöva ta ansvar, kan vi på FRåGA SYV inte göra, detta bl.a för att på Olika arbetsplatser kan olika villkor finnas och om vi tror att det ej behöver ingå "så mycket ansvar", och tipsar dig om ngt. yrke och du lägger mycket tid och pengar på att utbilda dig - men sedan "hamnar" på en arbetsplats där du kommer ändå behöva ta för mycket ansvar - vad ska vi då göra?
    I de flesta yrken ingår det att ta ansvar "för någonting". Det är givetvis skillnad på vilket ansvar en farmaceut har och en bussförare har eller en utredare på en myndighet, men alla sorters beslut man tar kan tyvärr leda till att folk dör. Risken kan vara mer eller mindre påtaglig, men ändå finns.
    ****
    Jag vill starkt rekommendera att du vänder dig till en psykolog; detta bl.a för att ångestproblematiken ej ska utveckla sig ännu mer och även för rådgivning kring yrkesval.
    Du får gärna höra av dig och berätta hur det går.
    Vänligen
    Julia SYV
    P.S på www.framtid.se finns det över 2.ooo yrken beskrivna.