Marcus

    Hej! Tänkte kolla angående yrket Tornkranförare inom byggbranschen. Vilken är medellönen i Sverige och hur blir man tornkranförare om man inte gått det programmet på gymnasiet? Kostar utbildningen och hur lång praktik/ lärlingstid har man? Är det mycket resande inom jobbet där man måste vara borta från hemmet? Tacksam för svar

    • Jelena :

      Kasta ett öga på framtid.se/yrke/kranforare och framtid.se/yrke/kranbilsforare

    • Jelena : Kontakta de sakkunniga i frågan: Johan Hallin - 010-601 15 01 (byggnads Väst), Ann-Sofie Lind - byggföretagen: 031-708 41 06.
    • Anna : Du kan antingen utbilda dig hos en godkänd utbildningsgivare eller på distans via Mobilkranföreningen. Det krävs då anställning hos ett företag som har en utbildad och godkänd handledare, tillgång till kranar och möjlighet att ge lärlingserfarenhet. Först genomgår du en av Mobilkranföreningens grundutbildningar. Du gör det på distans på din arbetsplats med företagets handledare som stöd. När du är godkänd fortsätter du som lärling under färdigutbildningstiden på företaget. Studieplanen görs upp mellan företag, utbildare och elev.
    • Anna :

      Du kan kontakta Godkända utbildningsgivare för Tornkran: byggbranschensyrkesnamnd.se/utbildning/vuxenutbildning/godkanda-utbildningsgivare/?yrke=tornkran

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus!
    enligt de uppgifter jag har tillgång till är medel (snitt) lön för kranförare i Sverige cirka 37.500 kr/månad.

    Om man inte gick "rätt" utbildning på gymnasiet, då utbildar man sig inom vuxenutbildningen/komvux. "Problemet" med komvux är att det kan bli svårt att få igenom ansökan om man sedan innan redan har utbildat sig på gymnasial nivå, alltså har "gymnasiekompetens". Nu, fram till 1 juli 2021 är prioriteringsgrunder "kort tidigare utbildning", men från 1 juli blir det "de med störst behov" som kommer få tillgång till komvux-utbildningarna före andra.
    Så, hur lång praktik som ingår i vuxenutbildning till kranförare/tornkranförare - kanske tyvär inte kommer spela någon roll, om du ej får plats på utbildningen. Mitt råd är att du pratar med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och frågar om du skulle kunna bli aktuell för tillgång till utbildningsplats på en yrkesutbildning till kranförare/tornkranförare. Att kunna köpa plats som privatperson, är jag tveksam till: det är inte alls säkert att utbildare säljer de platserna till privatpersoner (det är troligtvis så att de säljer utbildningsplatserna i första hand till Arbetsförmedlingen och Komvux samt till arbetsgivare, alltså om du t.ex får anställning på ett byggföretag och din arbetsgivare vill utbilda dig till kranförare, då kan arbetsgivaren köpa plats på utbildningsföretaget men du som privatperson, utan AF, komvux eller en arbetsgivare "i ryggen" kan också, hos vissa utbildningsanordnare, också köpa utbildningen - den prisuppgift jag fick är 75.000 kr inkl.moms och utbildningstid på 12 veckor - om det är intressant för dig kontakta stig bertilsson 070-398 74 56 - enligt vad stig säger så ges det viss hjälp i att efter utbildningen hitta anställningsmöjlighet men kan ej ge ngn garanti på att få jobb).

    Som svar på de konkreta frågorna du ställer, t.ex om det kan bli aktuellt att jobba på annan ort som tornkranförare, är svar - Ja, det kan det bli (beror på var bygget är förlagd som du jobbar på - i förhållande till din bostad, om du ska kunna pendla dagligen eller endast veckor-pendla). Och om lönen: ingångslön som man kan förvänta sig nu, 2021, är på 30.000 kr. "Den vanliga lönen" för kranförare ligger nu, året 2021, på mellan 32.400 och 43.200 kr/månad.

    Lärlingstiden för kranförare /enligt nytt avtal/ är 24 månader. Resor (ofta inom samma region) ingår.