Sara

    Hej.. Jag är intresserad av ekonomi men vet inte om ja ska vänja yrkes eller uni. Vet att det är praktik på yrkes osånt men de jag undrar är om det erbjuds samma möjligheter om ja pluggar t ekonomprogramet på högskola och tex redovisningsekonom eller lönekonsult på yrkeshögskola? Eller är ekonomprogramet bredare i slutändan och mer allternativ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    eftersom det i Sverige är så att yrken inom Ekonomi är för det mesta icke-reglerade, blir det upp till varje arbetsgivare att bestämma vilken utbildning hen tycker passar för att jobba på en viss arbetsplats med vissa arbetsuppgifter. Vad varje arbetsgivare tycker kan vi inte veta, utan du bör antingen hitta ett yrke som du vill satsa på - t.ex Civilekonom och då gäller det att komma in på civilekonomprogrammet som är en 4-årig högskoleutbildning, eller att titta på många olika utbildningar inom ekonomi inom olika skolformer och välja några som du "gillar" och söka dem och se om du kommer in.

    Skulle du komma in på flera olika utbildningar samtidigt, kan du sedan välja tacka Ja eller Nej till erbjuden studieplats. Om du t.ex kommer in på kandidatprogrammet i ekonomi på högskola och samtidigt på flera yrkeshögskoleutbildningar, t.ex på alla eller flera av de som jag listar nedan***, kan du då läsa på om just de utbildningarna och ställa frågor till personal som jobbar just på de utbildningarna - för att bestämma vilken studieplats du väljer att tacka Ja till (och så tackar du Nej till de andra erbjudna platser - på de andra utbildningar). Utbildningsutbud förändras - kan t o m förändras under en och samma termin (i alla fall vad gäller yrkeshögskola); utbildningsinnehåll inom "samma utbildning" kan också förändras ganska mycket på kort tid, så det går inte på förhand veta alla detaljer om innehåll i programmen/utbildningar + få en klar bild om exakt var och med vilka arbetsuppgifter (inom ekonomi) som man kan jobba sedan... Även nya yrken tillkommer, som förut inte fanns. Du ska kanske om några år ha ett yrke som idag ännu inte finns...
    *** - kika gärna på följande yrkeshögskoleutbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/offentlig-upphandlare
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/inkopare-med-strategisk-och-operativ-kompetens
    nbi/inkop-supply-management-malmo
    affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom-plus-hudiksvall
    redovisningskonsult-frans-schartau-stockholm
    entreprenadupphandlare-bygg-och-mark-phi-eskilstuna