Erik
    Hej! Jag vill i slutändan bli civilingenjör men orkar inte läsa allt nu så jag funderar på att gå personbil och jobba som mekaniker ett tag innan högskolan, men Hur ska mina poäng gå ihop? Kommer jag ens kunna bli civilingenjör om jag går en yrkesförberedande program?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det går att komplettera efter gymnasiet. Många elever efter yrkesprogram läser på högskolenivå. Tips: läs kurser för grundläggande behörighet (svenska 2&3 och engelska 6) och även matematik 2 och helst också matte 3; detta för att bl a kunna komplettera på basår på högskolenivå och inte bara på komvux eller på folkhögskolor.

    Studie- och yrkesvägledare