Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Pontus,

    på yrkesprogram läser man inte fyisk.

    På yrkesprogram /alla/ läser man matte 1a som en obligatorisk kurs.

    Det finns 12 st. nationella gymnasiala yrkesprogram i Sverige. De "tekniska yrkesprogrammen" är
    FT >>
    IN >>
    BA >>
    EE >>
    oc VF >>

    Ett yrkesprogram som mest liknar NA är NB >> eller möjligtvis också VO >>.

    Det finns också Specialprogram md Egna examensmål - t.ex FTU >> där man läser fyisk 1a. På Flygteknikerutbildningen blir man bl a behörig till att efter gymnasiet söka till yrkeshögskoleutbildning som leder till yrket Flygtekniker>; man blir också behörig till att söka Pilotutbildningar (som i Sverige ges inom yrkeshögskola).

    Hälsningar

    Mikael SYV