Esmeralda

    Hej, Vad är skillnaden mellan en yrkeshögskola, högskola, och candidatexamn utbildning? Kan man studera vidare om man är redo med sin yrkeshögskola utbildning till universitet? Är i slutändan högskolan och universitet samma? Kommer från Spanien och där kan man gå vidare från yrkeshögskolan till universitet. Tack i förhand. Mvh Esmeralda.

    • Julia :

      Vilket yrke siktar du på? Du kan på www.framtid.se läsa om över 2.ooo yrken.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om yrkeshögskola och yrkeshögskoleutbildningar se www.yhguiden.se
    Kort om YH: det är kvalificerade eftergymnasiala utbildningar som är oftast kortare och mer praktiska än högskole-/universitetsutbildningar. Till vissa yrken kan man, i Sverige, utbilda sig endast inom yrkeshögskola. Exempel på de yrken där utbildning finns just inom yrkeshögskola: Apotekstekniker, Steriltekniker, Specialistundersköterska, Tandsköterska, Lokförare, "civil"-Pilot (skriver "Civil" pga man kan även utbilda sig till pilot inom försvarsmakten, FM).
    *******
    Högskola/Universitet är i Sverige "samma sak", kan man kort (förenklat) säga. Universitet bedriver forskning på hög nivå och erbjuder utbildningar på avancerad nivå: t.ex masterprogrammen. Men samma utbildning kan många ggr hittas på högskolor och på universitet och i så fall är det ingen praktisk skillnad för den studerande - om hen läst på en högskola eller på ett universitet.
    Kandidatexamen kan man ta ut efter en 3årig högskole-/ eller universitetsutbildning. Det finns program där kurserna är ihopsatta och där man inom programmet har platsgaranti på kurser; och så kan man försöka få ihop en egen utbildning och ta ut examen, t.ex kandidatexamen.
    Vissa yrken kan man, i Sverige, endast utbilda sig inom högskola-/universitet. Några exempel på de yrken:
    Fastighetsmäklare, Läkare, Lärare, Studie- och yrkesvägledare (mitt yrke), Civilingenjör, Högskoleingenjör. Och man behöver inte - innan man läser på höskola-/universitet - läsa på en yrkeshögskola, men man kan göra det, om man vill. Det är dock inte alls säkert att högskoleutbildning blir kortare om man sedan innan tar examen från yrkeshögskola (den bedömningen gör de utbildningsansvariga på högskola-universitet och inom vissa program, som t.ex socionomprogrammet eller läkar- eller tandläkarprogrammet, kan inte yrkeshögskolepoängen - formellt sett - tillgodoräknas, utan man läser hela högskoleutbildningen, även om man sedan innan har läst på en yrkeshögskola. Var god se även information på framtid.se/studier/högskola-universitet