CB

    Hej! Jag har tänkt plugga systemutvecklare i en yrkeshögskola, men jag undrar om en yrkeshögskola examen är värt mer eller mindre än från en högskola/universitet? Vad för nackdelar och fördelar finns det mellan att läsa på en yrkeshögskola och en högskola/universitet? Jag har hört att yrkesexamen är värt mindre och att man har svårare att hitta jobb än nån med en högskole examen, stämmer det (?)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej C!
    Högskole-universitetsutbildningar är mer teoretiska, än yrkeshögskoleutbildningar; högskoleutb.är oftast längre och bredare men inte inriktade på de specifika "avdelningar" inom kunskapsområde, utan ger en bred och djup teoretisk bas utan några specifika praktiska färdigheter (som man får senare skaffa sig på en arbetsplats där man få jobb).
    Yrkeshögskoleutbildningar är mer praktiska; de är kortare men innehåller ofta en hel del praktik på de så kallade LIA-företag (Lärande i arbete); yrkeshögskoleutb.skapas i direktkontakt med branscher och många får jobb på de LIA-företagen där de hade praktik under sin utbildning. Yrkeshögskola visar mycket bra resultat i att ge jobb direkt efter utbildning. Det finns många exempel på att de som har högskoleutbildning söker sedan till yrkeshögskola (för att de inte fick jobb efter en högskoleutbildning som var "för bred, för allmän").
    Val av studieform måste i första hand bero på vilka svar du ger på frågorna:
    _ vill du skaffa dig utbildning som snabbast leder till jobb? - eller - Vill du skaffa dig en bred och djup teoretisk bas från vilken du sedan får utgå och specialisera dig sedan på egen hand alt.vill sikta på att bli forskare eller högskolelärare?
    Svarar du Ja på första frågan (ovan), då rekommenderar jag en yrkeshögskoleutbildning; men om du svarar Ja på andra frågan, då är det så att högskole-universitetsutbildning passar dig bättre.
    Som tur är får man söka både till högskoleutb.och till många yrkeshögskoleutb.samtidigt. Man kan också bli antagen till utbildningar i olika former samtidigt. Om det blir så, kan man välja senare vilken utb. man föredrar.