Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Yrkeshögskola kan ta in på "sammantagen bedömning": betygen, arbetslivserfarenhet, tester, intervju mm. Alla har därför en chans att komma in på en yrkeshögskoleutbildning.
    Däremot högskola-universitet kräver alltid både grundläggande (som är grund inför alla högskoleutbildningar) och särskild behörighet. Grundläggande behörighet kan du bekräfta på olika sätt: genom examensbevis från gymnasiet eller komvux (då ska man också ha godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6); genom omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola; genom 3-årig arbetslivserfarenhet + några betyg på gymnasial nivå ("reell kompetens"/en annan väg).

    Du frågar om man efter lärlingsutbildning inom bygg på komvux kan komma in på bl.a högskola? Ja, om man får ut examensbevis (eller uppnår grundläggande behörighet genom reell kompetens/en annan väg).

    Yh till redovisningsekonom
    Se en lista på utbildningar på yhguiden.se/resultat?redovisningsekonom - och du kan söka till många olika yh (teoretiskt sett, till alla); och med varje ny ansökan har du en ny chans att få utb.plats.

    • :

      så med en examen i lärling bygg kan jag ansöka utbildningar som kräver en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning.

      däremot måste jag ha klarat andra förkunskaper som krävs för vissa utbildningar.

      och med det kan jag gå in i båda yrkeshögskolan och universitet eller skiljer grundläggande behörighet för universitets utbildningar såsom civilekonom, altså måste jag ha läst vissa kruser som ingår i ekonomi linje i gymnasiet? eller kan lärling bygg räknas som  grundläggande behörighet? och hur är det med yrkeshögskolan?

      Tack För Tiden!

      Mvh//Alex

    • Julia : Yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Det kan inte högskola-universitet göra. I Grundläggande behörighet till högskolestudier ingår även godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6. Prata gärna med studie- och yrkesvägledare på komvux. Lycka till!