J
    Saknar arbetslivserfarenhet för yrkesutbildningarna behandlingsassistent och integrationspedagog. Har sökt till juristassistent/ paralegal. Har ni förslag på flera som har bra framtidsutsikter och inte kräver arbetslivserfarenhet samt är godkända på för hög kvalité på arbetsmarknaden efteråt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej K!

    Alla yrkeshögskoleutb.har mycket goda framtidsutsikter för att det är själva tanken med den utbildningsformen: yh skapas i samarbete med arbetslivet och innehåller mycket (minst 25 procent) praktik, ofta mer.

    Vi råder dig söka alla de yh som du är intresserad av. Du behöver inte prioritera dina alternativ till yh för att man ansöker separat till varje yh (som om den var den enda man söker).

    Man kan få plats på fler yh samtidigt och på högskola (där man får max 45 hp per termin - 1,5 heltid, alltså). Det finns exempel när folk läser på högskola och yrkeshögskola samtidigt. Oftast då deltid på båda eller max heltid på den ena och halvtid på den andra.

    Med vänlig hälsning
    Mikael