Jessika

    Kan jag läsa upp mina gymnasie betyg på en högskola? Och, hur länge läser man på högskolan då? Vet du om de har några krav eller något för att låta en läsa upp sina betyg där? Jag menar ju så klart läsa upp betygen i ämnen som jag fick ”f” i.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vet inte vad du menar med att "läsa upp betygen"... Om du menar att du saknar naturvetenskaplig behörighet vilken du behöver ha om du vill utbilda dig till Läkare eller Tandläkare eller Veterinär eller Marinbiolog, då får du gärna kika på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar där vi förklarar vad som gäller när man läser på komvux alt.på universitetsbasåren. Naturvetenskapliga och Tekniska basår kan även finnas inom folkhögskola
    Om studieformen Folkhögskola får du gärna läsa på framtid.se/studier/folkhogskola
    ***
    När man skriver eller säger "läsa upp gymnasiala betyg" kan man mena rätt så olika saker.
    Man kan t.ex mena att man inte är behörig, alltså saknar godkända betyg i de kurser som krävs för behörighet till högre utbildning. Eller så är man behörig men meritvärde är lågt och man tror inte man kommer in på den önskade utbildningen; man vill alltså höja sitt meritvärde.
    De två, ovan nämna situationer kräver olika svar.
    Dock kan man både sakna behörighet + även ha lågt meritvärde och i så fall rekommenderar jag att i första hand satsa på att skaffa sig behörighet; detta bland annat för att komma in på en svensk högskole-universitetsutbildning man kan även i HP-urvalet (resultat från högskoleprovet). Om högskoleprovet får du gärna läsa på https://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Studie- och yrkesvägledare