Cirkulation

    Hur hög merit och jämförelsetal bör man ha i gymnasiet för att komma in i de kurser som kräver matte 4 fysik 2 och de som man läser på natur. Och om man har läst fysik och kemi men söker till ex till en utbildning som har med ekonomi att göra det skulle ge de som tagit ekonomi att bättre förutsättningar eftersom enklare mattespår och uppgifter= enklare betyg. Om man läst fysik 2 och matte 4 får man extra poäng för den utbildningen om det man söker till inte kräver fysik och kemi alls?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    meritpoängen (extrapoängen) kan man få för engelska 7, för moderna språk 3 och 4 och för högre kurser i ämnet matematik. Man kan inte få meritpoäng för några andra kurser eller ämnen än de jag nämnde här nu. Du får gärna kika på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Exempel: vi säger att två ungdomar söker till juristprogrammet; en av de gick på gymnasiet på naturvetenskapsprogrammet och en annan på ekonomiprogrammet.
    Juristprogrammet kräver inte matematik för särskild behörighet, därför får man meritpoängen redan från matte 2. För godkänt betyg i matte 2 (oavsett om det är matte 2a, 2b eller 2c) får man + 0.5, alltså en halv meritpoäng; och ännu + 0.5 för matte 3 (oavsett om det är matte 3b eller 3c) och ännu + 0.5 får man för godkänt betyg i matte 4.
    Om båda ungdomar i vårt exempel har samma nivå på betygen, t.ex de har alla B-betyg i alla kurser och de har också godkända betyg i matte 2, 3 och 4, så får de exakt samma siffra (meritvärde) som de konkurrerar om plats på juristprogrammet. En av ungdomarna läste b-spåret i matte och en annan läste c-spåret, men det kommer inte spela någon som helst roll när deras meritvärde räknas ut.

    Studie- och yrkesvägledare