Elisa365

    Hej, Jag skulle vilja bli behörig i matte 3c men jag kan bara Engelska. Jag har gått ut gymnasiet i Tunisien. Finns det någon kurs i Sverige som erbjuder detta? Helst på sommaren. Alternativt att man kan göra en prövning för ämnet då det kan vara så att jag läst det i mitt hemland men det räknas inte in i Sverige.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du får gärna ställa din fråga i Pluggakuten.se/matematik
    Det är i Sverige inte förbjudet att undervisa i gymnasiala kurser på olika språk (behöver alltså inte enbart bedrivas undervisning på svenska) men det är svårt att hitta var undervisning i gymnasiala kurser i matematik skulle bedrivas på andra språk än svenska (t.ex på engelska); det enda stället jag känner till är IB-programmet på gymnasiet men du som är över 20 år kan ej antas till gymnasiet, tyvärr (du är för gammal för att kunna antas till gymnasiet). Du kan, om du vill, ställa frågan till de gymnasieskolorna som erbjuder IB-programmet (en fråga om du skulle kunna köpa en kurs matte 3c, alltså undervisning i den kursen, eller rättare sagt undervisning i motsvarande IB-kurs... jag är dock rädd att du får Nej som svar från skolorna). IB-programmet erbjuds på cirka 35 stycken av de svenska gymnasieskolorna
    Vad gäller prövningar, så får de som inte är gymnasieelever, göra prövningar i hela Sverige (om de hittar var de kan anmäla sig); enligt den information jag har genomförs prövningar "på svenska", alltså man pratar svenska med lärarna som genomför prövningen och sedan också sätter betygen; i den skriftliga delen är text till matteuppgifterna på svenska (och jag kan inte lova dig att du ska kunna få den på engelska). Information om prövningar kan du läsa på https://www.fragasyv.se/info/provning

    Studie- och yrkesvägledare