Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    kontakta den utbildningen som påstår att du är obehörig och förklara att den andra utbildningen med samma behörighetskrav bedömer dig som behörig och be om förklaring. Allmänt gäller: yrkeshögskola kan ta in även obehöriga. Det är inte så strikt som vid antagning till högskola-universitet. Yrkeshögskoleutbildningar får göra egna bedömningar om vem de anser som behörig och de kan, som jag redan skrivit ovan, anta även obehöriga.

    Du kan också fråga om du kan göra test på skolan, på den skolan som säger att du är obehörig. Det är annars stor konkurrens om platserna på yrkeshögskoleutbildningar till Tandsköterska och kan t.ex vara 20 sökande per studieplats och det är därför svårt att komma in på den utbildningen. Tyvärr är det så att "bara för att" man är behörig (helt och fullt behörig) så betyder inte det att man blir antagen. Tester och intervjuer kan bli avgörande i antagningsprocessen. Lång tidigare arbetslivserfarenhet inom vården kan också spela stor roll och hjälpa till att få plats på utbildningen till Tandsköterska inom yrkeshögskola.
    Du kan, annars, om du vill kontakta MYH, myndighet för yrkeshögskola och fråga där om hur det kommer sig att du med exakt samma betyg anses behörig till en utbildning och obehörig till en annan yrkeshögskoleutbildning med exakt samma behörighetskrav.

    Studie- och yrkesvägledare