Kimia
    1)Hur stor del av sjukvård är tandvård?.
    2)Tycker du att det är bäst att man efter VO,först utbildar sig till tandsköterska och sedan vidare till tandläkare?,eller är det mer fördelaktigt att direkt efter VO utbilda sig till tandläkare?.

    Mvh
    • : 1, Jag har tyvärr inte den informationen men du kanske kan kontakta någon på ett tandläkarprogram på ett universitet, de kanske vet.
    • : 2, Fysik 2, Biologi 2, Kemi 2 och Matematik 4 är kurserna i den särskilda behörigheten. Och på Vård och omsorg läser man ej dessa kurser. Så det blir väl att läsa ett naturvetenskapligt basår/komvux/folkhögskola. Du blir direkt behörig att läsa till tandsköterska efter VO, men vad jag vet ger det ingen fördel inför antagning till tandläkare. När du jobbar som tandsköterska kommer du jobba i team med ex. tandhygienister och tandläkare, men du kommer inte ha "rätt" att göra samma arbetsuppgifter som de. I ditt fall skulle jag rekommendera att (om du läser VO nu) att fortsätta, komplettera med behörighet, göra högskoleprovet under denna period och sedan söka. Lycka till! Med vänlig hälsning,
    • Ludmila : Rätt svar i kommentar från Brendan!
    • : Bara roligt att hjälpa till :D !
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!
    Fråga 1) kan inte jag svara på för att jag förstår inte vad det är du vill veta.

    Fråga 2) Det finns inga formella fördelar i att först utbilda sig till tandsköterska. Man konkurrerar på samma villkor till tandläkarutbildningen som inte har tandsköterskeutbildning sedan innan.
    Vad som kan vara bra att utbilda sig till tandsköterska - är att man kan få jobb med den utbildningen i fall man aldrig kommer in på tandläkarutbildningen.
    En annan fördel är att man vet vad det där med "tandvård" handlar om - om man utbildar sig till tandsköterska först, så att man inte får några "överraskningar" om man kommer in på tandläkarutbildningen och upptäcker sedan att det är ngt. annat än vad man har tänkt sig. Men, som sagt, inga formella fördelar med att ha utbildad sig till tandsköterska och/eller att ha arbetat inom tandvård sedan innan. Det är enbart betyg och/eller resultat av högskoleprovet som ger plats på tandläkarutbildningen.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : På fråga 1 menar jag att ingår tandvård ens inom sjukvård?.Och finns det liksom fördelar med att ha jobbat inom sjukvård om man sedan tänker jobba inom tandvård?.Mvh
    • Ludmila : Tandvård ingår som en del i sjukvården. Arbetsgivaren KAN EVENTUELLT prioritera en sökande till en tjänst som sedan innan har erfarenhet av sjukvården, framför andra sökande som inte har den erfarenheten. Formellt sett, finns det inte några fördelar (dvs inget du kan kräva) men hoppas kan man alltid göra. :)