Lin

    Hej! Min dotter gick ut Estetisk gymnasieutbildning inriktning Foto och Media: 2021. Hon har nu läst till undersköterska -gymnasieutbildning (klar Dec 2023) på ABF. Hur räknas meritpoäng ut? Kan hon ”byta ut” en del betyg från den första gymnasieutbildningen? De betyg hon fått på undersköterskeutbildningen är mycket högre. ”Kärnämnena” har hon ju bara från första gymnasieutbildningen. Vart skall man vända sig för uträkning? Mvh Mamma Lin

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tycker din dotter vinner på att ansöka om Yrkesexamensbevis från komvux. Det är komvux, vuxenutbildningen i den kommunen där hon är folkbokförd som hon vänder sig till. Det är i så fall Yrkesexamen som undersköterska (utifrån information i din fråga).

    Om Komvux-examen
    I komvux-examen ingår 2400poäng. Kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå. 100poäng av 2400p. måste vara gymnasiearbete eller komvuxarbete. I de resterande 2300poäng råder jag att inkludera bland annat svenska 2 och 3 och engelska 6 (det är 300poäng), kurser som krävs för grundläggande behörighet.
    Kurserna matematik 1 (1a, eller 1b eller 1c), engelska 5 och svenska 1 måste tvunget ingå (det är 300poäng för 3 kurser). Minst en kurs i ämnena samhällskunskap, naturkunskap och historia måste också ingå (för att uppfylla kraven för examensbevis). Kurser från kurspaketet "undersköterska" (i vilka din dotter har höga betyg) ingår på grund av att det är yrkesexamen som undersköterska som hon ska ansöka om.
    För övrigt, så är det fördelaktigt att inkludera de kurser som krävs för särskild behörighet till just den utbildningen på eftergymnasial nivå som din dotter vill komma in på + kurser som ger meritpoäng (om hon har några sådana); om det efter det finns ännu utrymme (upp till 2400poäng) då tar man in kurserna med högsta betygen. På så sätt får man ut examensbevis med så högt meritvärde som möjligt. Om vilka kurser som ger meritpoäng var god se gymnasieguiden.se/meritpoäng

    Antagning.se räknar fram meritvärde
    Om den sökande har flera examensbevis när hen söker till svenska högskole-universitetsutbildningarwww.antagning.se kommer personal som jobbar med antagning räkna fram den sökandes meritvärde på det examensbeviset som ger högre meritvärde. Eftersom din dotter har höga betyg i "undersköterska-kurserna" är det en stor fördel för henne att ta ut examen som undersköterska. Om hon inte gör det, då räknas meritvärde på det examensbeviset hon har från gymnasiet. Antagning.se måste ha examensbevis för att räkna på det och få fram meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare