Oliver
    Hej

    Jag har en fråga och det angående juristprogrammet och jag tänkt söka till de programmet och jag ska börja om åk 1 vilket betyder jag tar studenten när jag är 20. Innan jag söker till juristprogrammet så måste jag göra högskoleprovet och höja mina betyg eftersom konkurrensen är hög och jag kommer förmodligen komma in när jag är nästan 22 och tar juristexamen när jag är 26 och nyexaminerad. Är det för sent för en nyexaminerad jurist eller är det den åldern man brukar bli examinerad som jurist?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Johan!

    Det är absolut inte för sent att få Juristexamen när man är 26 år "ung". :)

    Det finns exempel när folk tar examen från högskola/universitet när de är över 50 år gamla och då har de ändå minst 15 år i arbetslivet kvar.

    Högskoleprovet kan du göra samtidigt som du läser på gymnasiet, du behöver inte vänta tills efter gymnasiet för att kunna göra HP. Att höja sina betyg efter gymnasiet är ganska så svårt. Komvux tar, som regel, inte in för konkurrenskomplettering. Då är det självstudier och prövningar som gäller i så fall. Tråkigt nog räknas självstudier innan prövning som "fritidssysselsättning", dvs man har inte rätt till någon form av ekonomisk ersättning när man förbereder sig till prövningar.

    Det du kan göra är att försöka få så höga betyg du kan redan på gymnasiet och kanske läsa på ett yrkesprogram. Det är inte alls svårt att bli behörig till Juristprogrammet: grundläggande behörighet + betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b. Grundläggande behörighet har du rätt till att läsa in - i alla gymnasiala program. Du kan också satsa på ett yrkesprogram utan att läsa kurser för grundläggande behörighet och sedan på komvux läsa kurser för grundläggande behörighet (svenska 2, 3 och eng6) + komplettera med två små kurser Samhällskunskpa 1a2 och Historia 1a2 (som vardera läses på heltid på 2,5 veckor). Du kan på heltid komplettera på komvux under 1 termin och söka till våren.

    Antagningsgräns till vårterminen är oftast lägre (troligtvis pga den stora "massan" söker till hösten).

    Tipsar också om Yrkeshögskola. I fall det blir svårt att komma in på Juristprogrammet, tänk på att det finns andra utbildningar - t.ex Yrkeshögskoleutbildning till Paralegal. Se exempel här >>

    Hälsningar

    Mikael SYV