Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    du kan, i den situationen, som du beskriver i din fråga, gå tillväga på ganska många olika sätt, tycker jag.
    En väg är att söka till en eller flera utbildningar - här är frågan till VILKA UTBILDNINGAR och sedan gäller det också att komma in, bli antagen. Du behöver också tänka på att trivas under utbildningen och sedan också i de jobben som utbildningen leder till.
    En annan väg att gå skulle vara att söka andra jobb på de meriter du redan har. Här finns också en "variant": starta eget. Frågan här blir vilka jobb (av de du vill ha) som du också kan få med de meriter som du redan nu har? och i fall du kan tänka dig starta eget - inom vilken bransch?
    Ännu en möjlig lösning skulle kanske vara att gå ner i arbetstid och samtidigt ägna sig åt roliga fritidssysselsättningar (hobby)? Är en ändring av dina arbetsuppgifter på din nuvarande arbetsplats möjlig? Finns det en avdelning där du kan andra arbetsuppgifter som du tror kunna trivas bättre med på din nuvarande arbetsplats?
    *****************
    --- Under alla omständigheter, oavsett vilken väg du väljer, så tycker jag du kan göra högskoleprovet (det kostar en avgift på 550kr - höjning från 1 jan 2023 med 100kr. mot den avgiften som gällde i många år som var på 450kr) + en dag då du genomför provet vilket är en lördag eller en söndag.
    --- En annan "åtgärd" som jag vill föreslå är att du försöker få utlåtande från en psykolog om vilka "speciella egenskaper" som du har (t.ex det du skriver om att du är högkänslig person). Du kan uppsöka en privat psykolog med egen mottagning, eller så kanske du kan få hjälp med det via Arbetsförmedlingen.
    --- Här kommer vi till ännu en "åtgärd" som jag vill förslå där jag inte ser några nackdelar för dig: att du skriver in dig på arbetsförmedlingen som "ombytessökande"= en person som har jobb men som är i behov av att byta jobb. AF kan hjälpa dig träffa en arbetspsykolog som kan skriva utlåtande om vilka jobb och vilka arbetsplatser som passar dig och vilka som absolut inte gör det.
    --- Titta på många olika yrken på www.framtid.se (där finns över 2.ooo yrken beskrivna).
    De fyra punkter, ovan, tycker jag du kan genomföra och jag hoppas att det blir till hjälp för dig.
    ***************************'
    Och tillbaka till de långsiktiga lösningar som jag nämnde i början av mitt svar...
    Att sluta på ett jobb som ger hög inkomst kan medföra vissa "problem". Frågan här blir om din livssituation "klarar av" en sådan drastisk ändring av inkomstnivån. Du måste fundera över det. Att gå ner i arbetstid, t.ex till 80% är kanske mer realistiskt. Jag kan inte svara på frågan om din arbetsgivare skulle gladeligen godkänna att du går ner i arbetstid, men om du har utlåtande från en psykolog, så kanske din arbetsgivare blir tvungen att gå dig tillmötes, både vad gäller bevilja dig jobba på deltid och att försöka hitta andra arbetsuppgifter för dig på din nuvarande arbetsplats.

    Hej igen,
    titta gärna på informationen om det nya omställningsstödet - csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/omstallningsstudiestod. Omställningsstödet kan man få i max 44 veckor och högskoleutbildningar/program är ofta ganska mycket längre, så titta gärna även på kortare och mer praktiska Yrkeshögskoleutbildningar: www.yhguiden.se visar utbud av yrkeshögskoleutbildningar och snart, i mitten av januari kommer utbud fyllas på efter beslut från Myndighet för yrkeshögskola.

    • Anna :

      Jag skulle rekommendera att en arbetspsykolog tittade på din situation och att ni tillsammans skulle komma fram till vilken utbildning och vilka yrken som passar dig bäst. Arbetsförmedlingen har också "egna utbildnngar": de så kallade arbetsmarknadsutbildningar som de hänvisar till ("placerar på") där du inte behöver konkurrera om plats, utan får en plats på utbildningen. Vänd dig gärna till arbetsförmedlingen. --- Vad gäller starta eget inom samtalsterapi, så gäller det att skaffa tillräckligt antal betalande kunder, för att annars går inte ditt företag runt, ekonomiskt sett. Vår erfarenhet är att betalande kunder vänder sig i första hand till legitimerade psykologer och psykoterapeuter. Behovet av att prata med god lyssnare finns, men det är få som kan eller vill betala, tyvärr, därför tror jag inte på det förslaget. Vad gäller starta eget, så är möjligheterna, egentligen, oändliga - titta gärna på några presentationer av yrken: Hunddagisföretagare, bara för att ta ett exempel: framtid.se/yrke/hunddagisforetagare.
      Yrkeshögskoleutbildningar - brukar ha få platser per utbildningsomgång, t.ex 35 st. och sökande från hela Sverige söker, så det kan vara ganska stor konkurrens. Med det sagt, så säger jag ju inte att just du inte kommer in. Sök många yrkeshögskoleutbildningar; finns ingen begränsning i vilka du kan söka till; i mitten av januari 2023 kommer utbud fyllas på ganska mycket - titta redan nu men även mot slutet av januari på www.yhguiden.se
      Jobb på en myndighet - som Handläggare kan man få jobb utan någon eftergymnasial utbildning. Utredare brukar ha 3-årig högskoleutbildning men man kan börja som handläggare och inom några år avancera till Utredare. Utredare brukar ha mer avancerade arbetsuppgifter och högre lön. Du kan redan nu söka jobb som medarbetare på en myndighet, t.ex som Folkbokföringshandläggare, se yrkesbeskrivning på framtid.se/yrke/folkbokforingshandlaggare
      Arbetsförmedlingen kan hjälpa med arbetspraktik, som ger dig möjlighet att känna på hur det är att jobba på just den här arbetsplatsen. Det är inte ovanligt att man efter en månadspraktik får fastanställning.
      Du kan annars söka korta vikariat. Under kort "vik" testar du om arbetsplatsen passar dig. Tråkigt dock om du tycker om arbetsplatsen och även arbetsgivaren vill gärna anställa dig sen, men ekonomiska ramar ej låter det göras (om hen du vikarierar för kommer tillbaka från någon sort ledighet och har rätt att få tillbaka sin arbetsplats och arbetsgivare inte har råd att behålla er båda - ekonomin är ofta överordnad mot andra aspekter).

    • Anna :

      Jag tänker mycket på högkänslighet som du beskriver i din fråga. En "vanlig SYV" är inte expert inom det område. Råder dig ta kontakt med psykologen. Delvis tänker jag på att det kanske finns "verktygen" som du kan få för att bättre handskas med situationer som är jobbigare för dig än för de flesta andra, men också på att du tillsammans med psykologen kommer fram till vilka arbetsplatser som passar dig. Om jag t.ex har förslag på att du utbildar dig på socionomprogrammet och sedan vidare till att bli Kurator så kanske det inte passa dig pga personer som söker upp kuratorer ganska ofta har tunga saker att prata om och du har högkänslighet ("överkänslighet") så kanske du blir djupt påverkad av det som folk berättar för dig, av de svåra livsöden som du får ta del av?

    • Anna :

      Jag läste i din fråga om att du tycker att jobba på ett Bibliotek skulle vara drömjobbet för dig. Fundera i så fall på att söka utbildning inom biblioteks- och informationsvetenskap. Inom Yrket Bibliotekarie får arbetsgivare, egentligen, anställa vem hen vill, med vilken utbildning som helst, men vår erfarenhet säger att det är de som har examen från Biblioteks- och Informationsvetenskapsprogrammen som anställs som bibliotekarier, i första hand. På ett skolbibliotek kan man få jobb med lärarexamen, så du kan också fundera på att skaffa dig någon sort lärarexamen (finns många olika typer av lärarexamina). Mot lärarexamen läser man på en lärarhögskola. Lärarhögskolorna är placerade vid högskolor och universitet och utbildning som leder till lärarexamen är, som kortast, 3 år på heltid.

    • Anna :

      Du nämner i din fråga om att du har barn. Har du funderat på att jobba på en förskola? Som barnskötare kan man bli anställd med vilken utbildning som helst (yrket är icke-reglerat) men Förskollärare kräver examen från förskollärarprogrammet som är utbildning på högskola-universitet och som går på 3,5 år på heltid.

    • Esma :

      Ps: du berättade också om jobb på myndighet, skulle du tro det är mindre fokus på konferenser på sån arbetsplats än tex bank? Jag tänker som förtroendeingivande myndighet borde det väl vara mindre teambuildningaktiviteter, konferenser osv och mer fokus på bara jobba?

    • Anna : Att "bara jobba" på en myndighet som t.ex handläggare eller utredare betyder att man ingår i en arbetsgrupp där arbetsgruppen får uppsatta mål (t.ex att göra färdigt "si och så många" ärenden i veckan) och några i gruppen är sjuka eller frånvarande av ngn anledning, några andra jobbar mycket långsamt, och så måste de övriga uppfylla normen för hela gruppen men om man jobbar fort och med hög kvalité kan kollegorna se "snett" på en och "anklaga" en för att "fjäska för chefen", så man måste vara "lagom-duktig" helst... inte för duktig! :) Det är i alla fall slutsats av några berättelser som jag tidigare kommit i kontakt med.
    • Anna :

      Att få någon garanti på att trivas med både arbetsuppgifterna, och med chefer och med alla kollegorna - går inte att på förhand få. Bor man i en mindre stad och inte kan flytta, är urval av arbetsplatser ganska begränsat. Se vilka arbetsplatser som finns inom pendlingsavståndet.
      Gymnasielärare - för att få legitimation som gymnasielärare läser man vanligtvis 5 eller 5.5 år på heltid, på en lärarhögskola. Eleverna på gymnasiet kan många ggr vara mer motiverade än på grundskolan men de har också en hel del "problem" att handskas med som t.ex missbruk, svår stress, konflikter mellan eleverna, betygssättning, skolk mm. Som lärare sätter man betyg och om eleven tycker hen förtjänar högre betyg, kan konflikt uppstå. Inom sådana ämnen som historia är det en sammanvägande bedömning som er grund för betyg; det är enligt mig lättare att sätta objektiva/rättvisa betyg i matte än i t.ex historia, samhällskunskap eller geografi. Att det blir lugnt och konfliktfritt på en skola är ganska osannolikt.
      Av de yrken du nämner, så tycker jag att programmerare/webbutvecklare kan leda till ett jobb där minst antal konflikter uppstår och där du också har stora möjligheter att jobba på distans, t.ex hemifrån. Inom programmering finns många olika "avdelningar", som t.ex front-end, back-end m.fl. Mitt förslag är därför att du tittar på många olika yrkeshögskoleutbildningar inom område DATA-IT. Du får givetvis även titta på utbud på högskolor-universitet. Med "distans"-utbildningar se upp för Distans med obligatoriska träffar. Utbud av högskoleutbildningar fastställs till första dagen i anmälningsperioden, som ligger mitt i mars (för ansökan till höstens utbildningar). Inom yrkeshögskola släpps nya yh i januari-febr varje år. Ansökningsperiod till yh bestämmer varje skola om själv, så de ligger väldigt olika i tiden.
      Inför yh inom data-IT, kommer du behöva ha kunskaper som motsvarar matematik på gymnasienivå 2, en gammal kurs Matematik B eller en av de nuvarande kurserna matematik 2a, 2b eller 2c + någon programmeringskurs, t.ex godkänt betyg i gymnasial kurs Programmering 1. Sök till komvux läsa Programmering 1, Webbutveckling 1 och Matematik 2c (och speciellt om du inte sedan innan har godkänt betyg i matematik B). Du kan redan idag börja repetera matte med hjälp av en mycket bra gratis sida www.matteboken.se - börja på den nivån där du är säker på dina kunskaper och gå igenom kurserna upp... till högre/svårare kurs. Ju mer matte du kan och ju mer inom programmering du kan lära dig på olika sätt, t.ex på egen hand, desto större chans för dig att komma på en yrkeshögskoleutbildning inom DATA-IT och sedan också få jobb inom det aktuella område! Matteboken.se har nu även en avdelning för att lära sig programmera - se matteboken.se/lektioner/programmering - sidan Matteboken.se är både pålitlig och gratis och vi kan därför varmt rekommendera den!

    • Anna : Vad gäller kontakter med psykologer så får att få en "diagnos" så måste det vara en Legitimerad psykolog. Arbetsförmedlingen har arbetspsykologer, som, enligt vad jag vet, inte alltid är legitimerade, men de kan ge både hjälp och rekommendationer om t.ex subventionerad anställning (att arbetsgivare kan få bidrag för att anställa dig pga du har en viss "diagnos" eller "problematik" ). Kontakta AF. Jag kan inte lova dig att de tar emot dig "med öppna armar". AF är överhopade med problem och kan mycket väl försöka avfärda dig pga du idag är anställd. Det gäller att vara envis och inte ge sig. Du har rätt att skriva in dig på AF som ombytessökande. Det blir lättare för dig att få gehör om du inkommer med Intyg om ADHD och/eller överkänslighet. Det blir i så fall svårare för AF att "vända dig ryggen".
    • Esma : Hej! Det är klart, så långt tänkte jag inte, att stora barn ger större problematik som lärare i skola. Vad gäller datautbildningar på yh, kräver alla utbildningar programmering från gymnasiet? Det jag har med mig är matte d, fysik a, kemi b och biologi b från gymnasiet och natur. Läste aldrig fysik b och säkerligen ställde min eventuella ADHD-problematik till det redan i gymnasiet för jag hade det svårt med matte, fysik, kemi även om jag tycker ämnena är INTRESSANTA men min hjärna krånglade till det för mig så det blev svårt. Jag har alltid varit extremt intresserad i att lära mig mer inom naturvetenskap tex hur ett flygplan kan komma upp i luften och en period studerade jag det i detalj men det är när det kommer till att beräkna och tänka logiskt som det blir svårt. Men tror du programmering kan vara mer förlåtande, det är väl inte lika svårt som fysik b? Och det finns så många olika namn på utbildningarna: frontend, backend, Java-utvecklare, cad3-programmerare.. hur vet man att man väljer nåt som blir brett och där man inte låser in sig själv i ett hörn? Inom vilket blir man konkurrenskraftig och i vilken av dessa kan man lättast jobba på distans och starta eget?
    • Esma :

      Ps: vad är skillnaden på programmerare och systemvetare? Sedan hittade jag ut-säkerhetsspecialist igår också, de borde ligga i tiden men blir det lite för ”löst” inpå delarna? Jag tror data överlag kanske skulle vara något för mig med tanke på möjligheten att plugga på distans och sen jobba på distans och kanske driva eget. Och ett framtidsjobb. Men det är alltså programmering 1 jag ska satsa på på komvux då? Jag har även funderat på receptarie som finns på distans, som inte kräver fysik b så som apotekare, men det är en lång utbildning och det verkar som man måste åka och labba en del plus att jag är rädd att min eventuella koncentrationsssvårighet och högkänslighet gör det tufft för mig att ha laborationer med andra. Jag minns att jag tyckte om kemin på gymnasiet ända tills det blev laborationer, då kände jag mig utanför och liksom ”utzoomad” ur allt. När jag läste upp kemi b på komvux fick jag dock mvg tack vare att jag fick göra alla laborationer ensam och studera ensam, så det känns som att jag presterar bra när jag är själv och slippe erkänna mig ”udda” i en grupp liksom. Samma på jobbet nu.

    • Esma : Det var mina sista frågor ovan, sen är jag nöjd och fått superbra hjälp. Tack på förhand
    • Anna :

      En gymnasiekurs i Programmering är på 100 gymnasiala poäng = studier på heltid i fem veckor, eller på halvtid - i 10 veckor eller på 25% studietakt - i 20 veckor. Det är alltså en normalstor gymnasiekurs (vilket i "sammanhanget" ganska "lite studier"; jämför: gymnasieexamen från komvux innehåller 2400poäng och här pratar vi om en kurs á 100poäng). Genom att läsa en kurs i programmering på komvux (och helst också i webbutveckling - Webb1 är också en 100p.kurs) får du inblick i "programmerings-värld" kan man säga. Ja, det finns olika delar och "nischer". Vill man ha mycket bred och djup grund att stå på då är det civilingenjör i datateknik (5 år på universitetet) som man bör plugga till där fysik 2 krävs bland det som ställs som krav på särskild behörighet. Annars, så är det olika "avdelningar" och "nischer" inom programmering som finns att lära sig om... DataIT-branschen är också under snabb ständig utveckling. Nya rön öppnar nya möjligheter. Det är möjligt att många fler områden uppstår inom kort, som vi idag ännu inte vet vilka de blir. Mitt råd är att du börjar med att göra ansökan om programmering1 och webbutveckling1 på komvux. Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du har rätt att ta tjänstledigt för studier. Läser du programmering 1 och webb1 så är det totalt studier i 10 veckor på heltid. Se vilka datakurser som komvux i din kommun har i sitt utbud. Du kan säkert få ihop kurserna på komvux till heltidsstudier i en termin, kanske t o m i ett helt läsår. Under de studierna kommer du känna på och bestämma om studier och jobb inom dataIT passar dig. Du kommer också i kontakt med lärarna som undervisar i dataämnen och kan ställa frågor till dem.

    • Esma : Hej! Tack då förstår jag. En fråga bara; du skriver Webb1. När jag söker utbildningarna via NTI i min kommun så får jag upp Webprogrammering 1 resp 2 samt Webserverutveckling 1 resp 2, vilken av dessa Webb1 är det du då syftar till? Mvh Erika
    • Anna :

      Med "webb1" menade jag kursen Webbutveckling 1. Se information om den kursen och om fortsättningskursen Webbutveckling 2 på skolverkets hemsida. Saken är den att Programmering 1 och/eller Webbutveckling 1 står som krav (särskild behörighet) till ett antal yrkeshögskoleutbildningar. Yrkeshögskola kan ta in obehöriga, om bedömning görs att personen kan klara av utbildningen. Populära utbildningar har många sökande och då blir det lätt så att de sökande som saknar formell behörighet "sorteras bort" direkt, för att antal platser är begränsat (inte ovanligt att det finns endast lite över 30 platser, t.ex 32 eller 35 och folk från hela Sverige söker). Det är därför mycket säkrare att skaffa sig formell behörighet men även då kan man inte garantera att just du kommer in. Yrkeshögskola värdesätter rätt arbetslivserfarenhet också eller att sökande kan påvisa att de har omfattande kunskaper inom rätt område som de skaffade sig på "något sätt" t.ex genom självstudier.

    • Esma : Hej! Tack för svar! Jag har nu kontaktat NTI samt min hemkommun. En fråga till, jag hittade ett jobb inom IT som jag tyckte lät intressant och i deras krav så framgår inte någon specifik utbildning mer än att de söker detta: ” För att trivas i rollen behöver du ha tyngd inom utveckling i .Net, C# och SQL Server. Det läggs stor vikt vid samarbetsförmåga och personliga egenskaper som tex. initiativtagande, noggrannhet och kreativitet. Erfarenheter inom C++/MFC är meriterande.” För mig som är novis ännu i dessa termer så blir jag tveksam till vad de är för utbildning jag ska gå för att få med det som dom söker? Yrkesrollen var ”scrum-master” med distansarbete för en skolplattform. En annan tanke som väcktes hos mig, jag älskar ju även som sagt böcker och att läsa samt att jag gillar språk och kan danska och svenska väldigt bra. Då kom jag att fundera på om författare med eget förlag eller att kombinera som översättare kunde vara något? Översätta böcker, försäkringstermer (jobbar inom försäkring idag) samt böcker kunde vara något? Kunde du se en framtid inom något sånt? Och kanske kombinera med att även erbjuda att skap hemsidor tex?
    • Anna :

      Som översättare behöver man "jaga uppdrag" - får du uppdrag, så får du utföra dem och får betalt. Och så får du sedan börja "jaga" nya uppdrag. Att få anställning med månadslön som översättare - i Sverige - är mer eller mindre omöjligt. Det finns möjlighet att söka auktorisation och som auktoriserad översättare är det befogat att ta mer betalt, men då kan också följderna blir att man får färre uppdrag, för att man blir för dyr att anlita för uppdrag. Du kan börja annonsera om dina tjänster som översättare redan idag. Se hur många uppdrag du får och vad du tjänar på det. Det är, enligt min uppfattning, som jag fick efter att höra med ett antal översättare, svårt att försörja sig som översättare. Och ungefär detsamma gäller även för tolkar

    • Anna : Vad gäller olika programmeringsspråk och andra "detaljer" inom område DATA-IT, så kan inte an allmän studievägledare (som t.ex jag) bli till stor nytta. Du får gärna vända dig till de som specifikt jobbar med utbildningar inom DATA-IT. Genom att googla fick jag nu fram att scrum är en av de agila metoder ... vad det nu kan betyda?! Det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo yrken och en allmän studievägledare kan inte bli expert på alla dem, det är omöjligt. Det jag som allmän SYV kan säga är att utvecklingen inom DATA-IT går så pass fort att om du nu skulle specifikt inrikta dig på att skaffa dig just de kunskaper som efterfrågas i en viss jobb-annons, så är risken stor att när du lär dig just det, så är det ngt annat som efterfrågas (som kanske ännu idag inte är uppfunnet...). Jag tycker därför att du bör söka svar hos dem som jobbar specifikt inom den aktuella branschen, men att du samtidigt bör skaffa dig så mycket kunskap du kan inom programmering, alternativt att du hittar en viss specifik utbildning som du tror kan leda dig framåt till ditt mål och söker till den utbildningen. Det är ofarligt att söka jobb och att söka utbildningar. Får du erbjudande, kan du alltid tacka Nej. Sök därför alla jobb och alla utbildningar som verkar vara intressanta för dig!
    • Esma :

      Hej igen! Jag har nu läst på massor om systemvetare, programmerare osv men jag kan verkligen inte tycka det känns intressant även om det vore super med tanke på driva eget och när man är högkänslig/introvert. Jag har nu kollat lite på höstens utbildningar och hittade denna utbildning där det står på antagning.se att det är 0 st sammankomster på plats, https://ju.se/studera/valj-utbildning/program/program-pa-grundniva/biomedicinsk-analytiker-inriktning-klinisk-fysiologi.html vad tror du om denna utbildning till mig? Är det ett framtidsyrke? Jag tänker att en sån utbildning som handlar mkt om analyserande kanske passar min personlighet rätt väl..?

    • Anna :

      På webbsajten som du länkade till står det bl.a följande: "På Biomedicinska analytikerprogrammet, klinisk fysiologi tränar du dina praktiska färdigheter både genom praktik inom sjukvården och träning på skolan." - Labbar gör man på skolan, går inte att göra dem på distans. Undersök huruvida utbildningen är på distans eller bunden, på plats på lärosätet. Det står också att öppet hus äger rum lördagen den 11 mars 2023 kl.10-14; jag råder dig delta i det öppna huset.
      Vad gäller yrket BMA, så säger prognoser att det blir lätt att få jobb. Om huruvida arbetsuppgifterna och arbetsplatsen passar dig, så kan det bero på exakt vilken arbetsplats du "hamnar på", men samråd gärna med en psykolog, innan du påbörjar utbildningen. Söka kan du göra, oavsett. Det går alltid att tacka Nej till erbjuden studieplats. Tänk på att i fall du vill ta tjänstledigt för studier eller säga upp dig - att det finns "tidsramar". Du ha rätt att ta tjänstledigt för studier men hur lång tid innan studierna påbörjas som du måste meddela din arbetsgivare kan bero på om du är medlem i någon fackförening eller inte. Fråga gärna på personalavdelningen hos din arbetsgivare vad som gäller för dig - hur lång tid innan du måste meddela arbetsgivaren. Hur lång uppsägningstid du har? i fall du vill säga upp dig, oavsett om du kommer studera eller inte - fråga även om det på personalavdelningen. Många ggr går det att korta ner uppsägningstiden, om både arbetsgivare och arbetstagare är överens. Arbetsgivarna är sällan intresserade av att så länge som möjligt behålla arbetstagare som vill sluta.

    Läs alla kommentarer