inez

    hej jag är svensk och har bott utomlands i flera år. Har gjort mina IGCSE och pluggar just nu A levels online och vill söka olika utbildningar bla inom ekonomi på högskola i Sverige. Jag läser business studies, psychology och english language på a levels. vad behöver jag kompletera med och vad motsvarar min IGCSE matte (grade C) i svenska matte kurser från gymnasiet?

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej! du får gärna vända dig till studievägledare på de utbildningar som du vill söka till. På lärosätena (högskolorna/universiteten i Sverige) finns också antagningsgrupper. Du får gärna vända dig till en sådan antagningsgrupp på det lärosäte där du vill läsa i framtiden.
    Jag tänker bl.a på Svenska språket. Om den utbildning i Sverige som du vill komma in på ges på svenska (alltså Undervisningsspråk är svenska) då behöver du ha godkänt betyg i SAS 3 eller Svenska 3 (tredje kurs på gymnasienivå) eller med godkänt resultat klara TiSUS-test.
    Du får gärna hitta de utbildningar du är intresserad av. Den gemensamma webbplatsen för svenska högskoleutbildningar är www.studera.nu
    För utbildningar i ekonomi t.ex kandidatprogram i ekonomi och civilekonomprogrammen krävs det, vad gäller matte, godkänt betyg i gymnasial kurs matematik 3 (eller motsvarande betyg). Du kan se innehåll i Matematik 3 på matteboken.se/lektioner/matte-3
    Har man kunskaper men inte betyg (eller om man är osäker om man har rätt betyg) kan man göra prövning i kursen matematik 3. För det måste du vara folkbokförd i Sverige och de som inte är gymnasieelever, får göra prövningar i alla de olika svenska städer (behöver inte vara där man är folkbokförd eller där man bor).