Hej! Jag undrar hur det fungerar med ämnesbetyg. Om man läser exempelvis biologi 2, får A i kursen, får man A i biologi 1 också då? Eller? I detta fall menar jag om man läser kursen som en prövning via komvux. Ännu ett exempel: Om man läser matematik 3b, får A där och har C i matematik 2b - ersätts C:et med ett A? Om man vänder på det: låt oss säga att man har A i Matematik 2a/Biologi 1 och sedan får B i matematik 3b/biologi 2 - ersätts det betyget med det högre? Tacksam för svar!
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Ämnesbetyg, hur fungerar det?
1 Svar
Hej llse!
Planen är att införa ämnesbetyg på gymnasiet från den 1 juli 2025, alltså först om 3 år. Jag tror inte att alla detaljer är redan klara. Det kan bli ändringar i planeringen både vad gäller datumen och detaljerna i hur det kommer att fungera. Mycket kan hända på 3 år. Så, ännu kan inte vi på FRåGA SYV svara på de frågorna som du nu ställer. Du får gärna ta del av den informationen som finns på följande webbplatser:
Regeringen.se
Riksdagen.se
Skolverket.se
Hej igen,
Om man läser det som står på skolverket.se/undervisning/kallsidor/aktuella-forandringar-inom-kommunal-vuxenutbildning-komvux/amnesbetyg-och-ny-princip-for-betygssattning-inom-komvux - så ser man båda datum: 1 juli 2025 och 1 juli 2022. Jag kan förstå att det är lätt att "blanda ihop" saker och missförstå vad som börjar gälla när...
Det som började gälla redan, från 1 juli 2022 är en ny princip för betygssättning som inte alls är detsamma som ämnesbetygen. Det är 2 olika förändringar: ämnesbetygen (från 1 juli 2025) respektive en ny princip för betygssättning, som började gälla redan, den 1 juli 2022.
Vad är det som blivit nytt i betygssättningen från 1 juli 2022? - Jo, begreppet kunskapskrav har ersatts av begreppet betygskriterier. Det har också införts en ny princip för betygssättning. Den innebär att läraren gör en sammantagen bedömning av elevens kunskaper i förhållande till betygskriterierna och sätter det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. För betyget E (och betyget Godkänt) gäller fortfarande regeln om att elevens kunskaper måste motsvara samtliga betygskriterier. - En förenklad förklaring (min tolkning): fram till 1 juli 2022 gällde det att eleven måste uppfylla Alla punkter/kriterier för en viss betygsnivå, och eleven fick lägre betyg om hen missade "på en av punkterna". Exempel: eleven uppfyllde alla, förutom en enda, "punkt" för A-betyget och fick då B, eller t o m C i betyg. Men numera får läraren bortse från "små skavanker" och sätta högre betyg, om den sammantagna bedömningen är att eleven förtjänar det höga betyget. Dock måste eleven som ligger på E-betygsnivå, fortfarande, precis som innan 1 juli 2022, uppfylla ALLA kriterier för att få E, alltså godkänt betyg (här får inte en generös betygssättning tillämpas). Och detta har inget att göra med Ämnesbetygsreformen, som planeras från 1 juli 2025.
Frågor och svar taggade med 'adjunkt' (2 st.)
-
hur blir man adjunkt?
Hej, jag undrar hur man blir adjunkt? Jag har kandidatexamen inom statsvetenskap och studerar på masternivå inom organisation och ledning Behöver jag läsa några pedagogiska kurser för att få jobbet?
Hej Mona!Med "adjunkt" kan man mena olika "saker". Adjunkt - är en arbetstitel som används ganska sällan inom utbildningsväsendet i dagens Sverige, men ändå förekommer. En adjunkt... Läs hela svaret -
Vidareutbildning lärare?
Hej! Läser förskollärarprogrammet, och frågorna gäller magister- examen: 1. Hur många års arbetslivserfarenhet behövs inom yrket, innan man läser vidare på magister- nivå? 2. Vilka är möjligheterna med magisterexamen? 3. Hur mycket kan det skilja i lön, utan magisterexamen, samt med...
Hej J,menar du att du vill få reda på hur man blir Högskolelärare >>?Eller undrar du i första hand att i fall man jobbar som förskollärare med eller utan magisterexamen - om lönen... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga