Dennis
    Hej,

    Jag har länge funderat på att utbilda mig till gymnasierlärare, och det verkar som om jag kanske tar steget och hoppar på ämneslärarprogrammet nu till VT2015.

    Det jag undrar över dock är hur stor roll olika ämneskombinationer spelar i arbetsutsikten när jag är klar.

    Jag har ett brinnade intresse för engelska, och anser mig dessutom vara riktigt bra på det. Har gått hela grundskolan i en Internationell/engelsk skola, bott i USA, samt jobbat på amerikanskt företag i flera år. Därför hoppas jag att detta ger mig en "edge" på markaden för detta ämne.
    Har även ett stort intresse för historia och samhällskunskap, vilket är vad jag funderar på att göra till mitt andraämne.

    När jag läser online om arbetsutsikten så verkar det inte så lätt att få jobb med denna kombination. Enligt AMVs barometer ligger det mest brist på naturämnena - något som jag varken är direkt bra på eller har så stort intresse för.

    Kommer det bli svårt att hitta ett jobb med min kombination när jag blir klar? Bör jag tänka igenom, och kanske revidera, min ämneskombination?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Dennis,
    de ämnena som är obligatoriska i grundskolan & på samtliga gymnasieprogram är Svenska, Engelska & Matematik. Utan godkända betyg i de tre ämnena kan man inte komma in på något nationellt gymnasieprogram och därför behövs det många lärare, som är behöriga i de ämnena.
    Så mitt förslag är att du funderar över möjlighet för dig att lägga till matematik eller svenska till det ämnet, som du redan har bestämt dig för - Engelska.
    Om du väljer att bli lärare i två ämnen har du kortare utbildningstid än om du vill bli behörig i tre ämnen men om du blir behörig i tre ämnen får du bredare jobbmöjligheter i framtiden.

    Det du måste ta ställning till är: om du vill bli behörig att undervisa i flera ämnen & läsa på högskolan under längre tid; om du kan tänka dig undervisa (förutom engelska) även i svenska och/eller matematik.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svar! Är det realistiskt att tro att man skulle kunna plugga ett tredje ämne (t.ex. Svenska) samtidigt som de vanliga studierna?
    • Liselotte : Jag kommer att svara på din fråga (ett nytt svar) som kommer inom kort. Mvh Liselotte SYV
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Dennis!
    Lärarutbildning är flexibel och man kan bli behörig lärare i massa olika ämnen men det tar bara längre tid att bli det.
    Allmänt gäller - det tar kortare tid att bli behörig Grundskolelärare än Gymnasielärare.
    Just lärare i språk på gymnasiet - tar längst tid per ämne, eftersom man måste läsa varje språk i 2 år på högskolan (för behörighet att undervisa på gymnasiet) och sedan PPU (praktisk pedagogisk utbildning) i 1,5 år.
    Grundskolelärare måste läsa - i genomsnitt en termin kortare per ämne (grovt räknat), vilket innebär att utbildningstid för lärare på grundskolan är ett år kortare /om man vill bli behörig i två ämnen/ och 1,5 år kortare /om man vill bli behörig i tre ämnen/ än för gymnasielärare (med motsvarande ämnen).

    Det är inte förbjudet att läsa mer än heltid på högskolenivå. Studiemedel får man, dock, bara - som högst - för heltid (inte mer). Det finns exempel när folk läste "två heltider" samtidigt och blev färdiga med godkända resultat. T.ex. kan man läsa ett ämne "på vanligt sätt" och ett annat ämne på distans och klarar man tentorna, så får man alla poängen - och då har man haft dubbelt så kort tid på högskolan (vilket ger ekonomiska fördelar).
    PPU = Praktisk pedagogisk Utbildning som är på tre terminer - bör man läsa sist av allt, när man redan har "tagit" alla sina högskolepoäng i ämnena, som "grädde på moset" läser man PPU.

    Din fråga: om det är realistiskt att tro att du kan läsa på mer än heltid, är det omöjligt för mig att svara. Det beror på väldigt mycket: om du gör mycket annat viktigt vid sidan av studier (t.ex. jobbar), om du har små barn, om du kommer att pendla långt och lägga tid och energi på det... din motivation, hälsa och ambitionsnivå (om du nöjer dig med "lagom bra" eller vill göra bäst på alla prov och uppgifter) spelar också stor roll.
    Jag skulle råda dig börja läsa på HELTID, inte mer och under första terminen kan du söka fler studier till nästa termin - men sedan kommer du att upptäcka om du kommer att orka och om du vill läsa snabbare än på heltid.
    Det finns fördelar i att "skynda långsamt" också: du kan deltidsjobba, kan ha meningsfullt fritid, "hinna leva" helt enkelt, och inte bara läsa. Viktigt är det att inte överanstränga sig ("Den friske har tusen önskningar, den sjuke har bara en"... *L* :-).
    Mvh
    Liselotte Syv
    Liselotte
    • : Tack så mycket för svar! Uppskattar verkligen att du tog dig tid och svarade. Som jag känner just nu kommer jag nog köra på min orginalplan med Engelska + Historia på gymnasienivå. Börjar med enbart köra 100% första terminen. Sedan tänker jag att jag får känna efter hur studietrycket är. Om det går så kanske jag väljer att ta en del av Historian tidigare, alternativt att läsa in kurserna för att även bli behörig i Svenska på gymnasiernivå. Tack igen för svar!
    • Mikael : Det var på nyheterna idag att brist på lärare är störts inom Matte och Moderna språk och det planeras åtgärder för att locka studerande till att bli mattelärare och lärare i Moderna språk.

    Frågor och svar taggade med 'prioritering' (5 st.)

    • Desirée

      Vilka linjer liknar barn och fritid som närmast?

      Det är så att jag har funderat lite på vilken linje jag vill gå på. Och jag har fasnat för Barn och fritid med pergogisk och arbete. Men det finns inte så många skolor som man kan gå på. Så min fråga är om det finns...

      Milla : : Hej,en intressant fråga du ställer men också svår att svara på... därför att... Barn- och fritidsprogrammet (BF) är ett yrkesprogram som ger dig kunskaper att... Läs hela svaret
    • Elev

      Prioritering vid univeristetsansökan?

      Hej! Har man större chans att komma in på en universitetsutbildning om man är första hands sökande? Har förstahandssökare (till skillnad från andrahandssökare) förtur att komma in på en utbildning för att de är...

      Anna: : Hej Matilda,som regel (alltså nästan alltid) funkar det så att i fall dina meriter inte räckte för plats på utbildningen på högskolenivå, så ses ditt andrahands val... Läs hela svaret
    • Josefin

      Sen anmälan och antagning?

      Hej! Jag har pluggat 1 termin på grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4-6. Jag har funderat lite på om jag istället vill plugga till ämneslärare och har sett att det finns sådana program som har öppet för sen anmälan. Jag har dock redan anmält mig och blivit antagen på de kurser som...

      Julia: : Hej Josefin,för att det inte ska bli fel, kontakta gärna Antagning.se - du kan t.ex ringa på tel.nr 0771-550720 på vardagar kl.9-16.Vad vi fick som svar från Antagning.se (för ett tag sedan) var att... Läs hela svaret
    • Wilma

      Hur fungerar prioriteringen vid universitetsansökan?

      Låt oss säga att jag söker till flera olika program. Jag kommer inte in på mitt första- eller andrahandsval, men däremot på det tredje. Kommer jag då in på det tredje under första antagningen? Och har sen en till ”chans” på det två övre i andra antagningen?

      Julia: : Hej Wilma,om du är BEHÖRIG, men ej kommer in (pga för lågt meritvärde eller för lågt resultat från Högskoleprovet), då ställs du i RESERV till de... Läs hela svaret
    • Mira

      Hur ska jag prioritera mina val i min ansökan till universitet?

      Hej! Jag är 20 år och ska nu efter ett års friår söka till universitetet. Jag vet inte ännu huruvida jag kommer att kunna studera på plats på campus (pga personliga händelser), så har därför tänkt söka två program och sedan några kurser (7,5hp) på distans, så att jag kan bestämma mig när det...

      Liselotte: : Hej Mira, då det är Antaning.se som administrerar antagning till svenska högskoleutbildningar, kan det vara bra att fråga just antagning.se tel.nr 0771-550720 för att... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga