Anonym955

    Jag har tänkt att börja plugga till ämneslärare nu i höst eller nästa vårtermin men vet inte om jag kommer in och är lite rädd. Jag har lyckats skriva 0.8 vad gäller högskoleprovet och undrar vad mina chanser är att komma in på dessa tre utbildningar: https://www.studera.nu/jamfor-utbildning/?asp=Stockholms+universitet&ast=Ämneslärarprogram+med+inriktning+mot+arbete+i+gymnasieskolan%2C+Religionskunskap%2C+Engelska&q=ämneslärare+gymnasiet&f=3%5BK0180&p=3&e= https://www.studera.nu/jamfor-utbildning/?asp=Stockholms+universitet&ast=Ämneslärarprogram+med+inriktning+mot+arbete+i+gymnasieskolan%2c+Religionskunskap%2c+Historia&q=ämneslärare+gymnasiet&f=3%5bK0180&p=3&e= https://www.studera.nu/jamfor-utbildning/?asp=Stockholms+universitet&ast=Ämneslärarprogram+med+inriktning+mot+arbete+i+gymnasieskolan%2C+Historia%2C+Religionskunskap&q=ämneslärare+gymnasiet&f=3%5BK0180&p=3&e= Jag har tänkt att skriva HP igen för att vara på den säkra sidan men när jag kollar på den andra utbildningen här ovan så hade jag kommit in om jag hade sökt med HP sedan 2019. Jag vet att det är omöjligt att förutspå antagningsstatistik men det verkar ha flukturerat mellan 0.4-0.5 så där bör jag vara ganska säker på att jag kommer in?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag hoppas du kommer in men jag kan inget garantera. Själva utbildningen som du "siktar på" att komma in kan t.ex läggas ner eller flyttas till ett annat lärosäte eller "hoppa över" en termin eller ett par terminer (vilket kan bero på olika faktorer, t.ex för få sökande till utbildningen eller för att lärare eller andra resurser saknas för att bedriva utbildningen eller att det ej går få fram tillräckligt antal "praktik-"platser -- det brukar ingå någon sort "praktik" i lärarutbildningar och skolorna kan vägra ta emot på praktik för att de ej har tid eller saknar behöriga lärare som kan bli handledare för nya lärare...). Så, det inte kan garanteras i princip någonting på förhand. Jag hoppas att utbildningarna kommer att öppna anmälningen och att du sedan även kommer in.
    Hur högt antagningsgränserna kommer att "hamna" i framtiden kan jag inte veta. Du vinner på att försöka skaffa dig så höga meriter som möjligt - både meritvärde och resultat på högskoleprovet. Sök också till fler utbildningsalternativ (sök till alla de program som du även "i värsta hand" kan tänka dig kunna vilja läsa). Du prövas "på nytt" till varje sökt utbildningsalternativ och varje gång har en "ny chans" att komma in.
    Sverige behöver fler lärare! Jag hoppas du kommer in på lärarutbildningen och blir en av de behöriga lärare i framtiden! Vi håller tummarna! Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Anonym955 : Hej och tack så mycket för svaret! Jag har bara en fråga angående antagningsgränserna om det funkar bra här: Tidigare antagningsgränserna är väl mer en fingervisning om vad som kan krävas nästa termin och jag undrar bara om jag redan nu har 0.8 medan utbildningen jag vill in på har 0.4-0.5 som gräns sedan 2019 hur mycket hp-plugg bör jag lägga ner? Är lite orolig att just när det är dags att söka så kommer det att bli svårt. När jag tittar på andra program som är mer populära så verkar HP gränserna sällan variera så mycket varje termin.
    • Milla : Olika faktorer kan påverka hur högt antagningsgränserna "hamnar" nästa gång. En sådan stor faktor är t.ex antal utbildningsplatser. Det har tidigare hänt att antal utbildningsplatser har ändrats mycket från en antagning till nästa. Fler studieplatser brukar leda till lägre antagningsgränser. Att antal utbildningsplatser på lärarutbildningen skulle minska har jag svårt att tro; det är ju lärarbrist! Så min GISSNING är att antagningsgränserna lär inte stiga mycket; troligtvis inte alls och kanske t o m sänks. Lycka till! Vi håller tummarna!