Elev
    Hejsan! Jag har velat bli läkare i många år, det har varit ett stabilt mål sedan 8:an. Nu går jag trean i gymnasiet på naturvetenskapsprogrammet och står inför ett dilemma. Vi har inte haft någon vit biologi (biologi 2) på hela gymnasiet, utan skall ha det på våren. Vi har däremot haft både fysik 1 och 2. Jag tycker de kurserna varit väldigt roliga. Min lärare föreslog att teknisk fysik kanske var något för mig, och det kan jag tänka mig. Sjukhusfysiker t.ex är också ett jobb inom vården med patientkontakt, som inkluderar matte och fysik. Jag tänker söka till HT24, men hur ska jag avgöra vad jag vill välja när jag vid ansökningsperioden knappt provat på den biologi som innefattar första halvan av läkarprogrammet. Jag var på öppet hus för läkarprogrammet, men de pratade bara om hur man kommer in. Jag har bra nog betyg för båda program, finns det möjlighet att prova på ett program som praso eller liknande?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kontakta studievägledare på de institutioner där läkarprogrammen ges och fråga om du kan få lov att bli "studerande för en dag"; jag hoppas du får möjlighet att under en hel "skoldag" kunna bli "läkarstuderande" och i så fall träffa de som läser på läkarprogrammet, sitta med på föreläsningar och även ställa en och en annan fråga till lärare på läkarprogrammet. Det finns ingen garanti att du kan få den möjligheten men jag tycker definitivt att du bör fråga om det och vi håller tummarna för att du får ett positivt svar! Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare