salma
    Hej!

    Jag läser samhäll och ska ändra till Ib efter jullovet. Jag undrar vad svårighets graderna är? Finns det elever som har fått gå om? Och kan man bli välja läkarlinjen om man studerar i Ib?
    • : Man blir behörig till läkarprogrammet om man med GODKÄNDA RESULTAT genomgår IB-programmet. Studier på IB-programmet är svårare än Samhällsvet.studier och till och med svårare än studier på Naturvetenskapsprogramets inriktning "naturvetenskap" som av många anses den svåraste utbildningen inom den svenska gymnasieskolan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Salma,
    du frågar bland annat om det finns elever som fick gå om... vad menar du, mer exakt? Menar du att man bytte till IB från sam men fick gå om nästa år på grund av att man inte hann läsa ikapp på en termin, det som eleverna på IB läste under ett helt år?
    Jag förstår inte vad du undrar över och har därför svårt att svara.
    Annars, så finns det givetvis många exempel på helt Olika situationer: mycket beror på hur duktig och motiverad eleven är, vilka tidigare förkunskaper hen har och vilka resurser den nya skolan har att lägga på eleven (hur mycket handledning och individuellt hjälp eleven kan få på sin nya skola).

    Om rektor tar in på ett nytt program, åtar sig skolan att hjälpa eleven att komma in i den nya utbildningen, men exakt hur mycket hjälp eleven kan få i relation till sina behov, varierar väldigt mycket från situation till situation.

    Vänligen och lycka till!
    Julia syv