Arman
    Med examensbevis, menar man det dokument jag kommer få av skolan (jag har ännu inte fått det) där mina betyg kommer stå samlade? Om jag vill göra ändringar, t.ex. utesluta ett utökat program som inte krävs i den utbildningen jag vill ha så jag får önskat snittbetyg, måste jag då kontakta min skola och be om att göra dessa ändringar? Kan ändringar göras i efterhand, efter jag har fått examensbeviset?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Arman!

    Det är tyvärr inte alla elever som uppnår kraven för gymnasieexamen. Se vilka de är: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    De som uppnår KRAVEN FÖR GYMNASIEEXAMEN, får Examensbevis.
    De som INTE uppnår kraven för gymnasieexamen, får Studiebevis.
    (och de som inte har läst i tre år, utan under kortare tid - får gymnasieintyg).

    Om du uppnår kraven för gymnasieexamen bör du, alltså få Examensbevis, som inte får revideras i efterhand (med undantag: om uppenbara fel har begåtts kan Rektor fatta beslut att göra ändringar). Som regel, kan inga ändringar göras i Examensbeviset. SYV på din skola förbereder Examensbevis för alla elever, Rektor kontrollerar och skriver under. Examensbeviset kommer från Studieplanen som du hade när du läste på gymnasiet - så som kurserna var markerade i din individuellt Studieplan, så kommer de att vara markerade i Examensbeviset.

    Oftast är det klart hur Examensbevis kommer att se ut - i god tid innan skolavslutningen. Kontakta din skola om du inte vet hur ditt Examensbevis kommer att se ut. Det är klart enklare att göra ändringar innan Examensbevis utfärdas.

    Med vänlig hälsning
    Mikael