Julia

    Hej! Jag går socionomprogrammet på SU nu och undrar först och främst om betygen har någon påverkan på framtida yrkesmöjligheter? Sen undrar jag även hur man efter sin examen vidareutbildar sig till psykoterapeut och om betygen har någon påverkan för att kunna studera till det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    jag vill först och främst "påminna" om att det inte finns någon anledning att medvetet få lägre betyg än man kan få! :)
    Så, mitt råd är att försöka få så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt.
    Vidare vill jag påtala att det är ibland (på högskolenivå) som ej finns möjlighet att få högre än "Godkänt" - alltså betygsskala kan bestå av 2 "steg": U (underkänt) och G (godkänt). Det används olika betygsskalor på olika lärosäten.
    ***
    ang. vidareutbildning till Psykoterapeut
    Det kan inte garanteras att kunna göra det, oavsett vilken grundutbildning man har - även om man är utbildad läkare eller psykolog, så är det inte säkert man kan vidareutbilda sig till Psykoterapeut. Villkor och krav kan förändras "under resans gång". Självaste utbildningen till socionom är på 3,5 år... och det är ganska lång tid.
    Om nivå på betygen under socionomprogrammet kommer påverka möjlighet att komma in på vidareutbildningar som på sikt leder till yrket Psykoterapeut, kan vi på FRåGA SYV inte ge ngt svar på, men det kommer definitivt inte att bli någon nackdel om man har högre betyg! :) Därför tänker jag att du bör göra ditt bästa och få så höga betyg du kan få!