Elev

    Hej, tidigare skrev jag en fråga om: Registrerad på två program om man endast bara går en för tillfället? Jag fick bra svar men har en till fråga, Vet ni om det är möjligt att studera första terminen på SU innan jag bestämmer mig för att göra avbrott på UU, och stanna kvar? Eller måste jag meddela studieavbrott så fort som möjligt nu. Min utbildning börjar om 11 dagar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Klarar du studierna på båda programmen, även om det gäller endast en termin? Jag menar bl.a schema-mässigt (tänk på schemat-krockar)...? Det har också hänt förut att lärosätena har ibland haft synpunkter på att den studerande försöker läsa två heltidsutbildningar samtidigt och "tvingat" den studerande att välja... Vi på FRåGA SYV jobbar inte med den typen av frågor (administration kring inskrivning och avhopp) - jag bara känner till att några studerande på olika lärosäten har berättat att det blev "problem" för dem när de försökte läsa två heltidsutbildningar som går på dagtid på samma gång...
    Jag tänker också på att i fall du inser att du vill hoppa av ett av programmen innan du klarar av någon kurs på programmet, så "förbrukar du" studieplats som någon annan från reserv skulle kunna få nu, innan kursstart. Man är ju sig själv närmast, så du är inte tvungen att tänka på de som står i reservkön... men det är inte just att uppta två platser, när det finns de som inte får någon plats... kan man också tänka (alltså tänka på samhällsnytta och samhällsekonomi - varje utbildningsplats kostar ju pengar, även om inte du betalar för undervisning, så är det inte gratis för samhället ...).
    Det finns, annars inga centrala/generella regler skrivna för just den situationen som du beskriver, för att det är en ganska ovanlig situation... Ja, folk söker till andra utbildningar när de är inne i en utbildning men då bestämmer man sig att antingen stanna på sin gamla utbildning, eller byta till en ny (när båda utbildningarna är på heltid/dagtid för att man kan ju inte klona sig). Sedan kan man säkert hitta ngt exempel på att ngn särbegåvad person klarar "hur mycket som helst" att läsa och inte går i väggen och kan hinna och orka "allt", men det är extremt sällsynt och sådana personer är inte många. En normalbegåvad person även om hen är mycket motiverad bör, enligt min mening, inte ta på sig mer än 150% av studietakt och även detta under korta perioder.
    Risken med att försöka läsa två heltidsutbildningar samtidigt är flera:
    - överanstränga sig och gå in i väggen
    och i västa fall även samtidigt
    - inte klara av någon kurs på någon av utbildningarna.
    Det är upp till dig men jag ser flera faror med att försöka läsa två heltidsutbildningar samtidigt och kan därför inte i första hand rekommendera det (även om det skulle ske under "endast en termin" - ... 20 veckor är lång tid när man ska läsa 80 timmar per vecka).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare