Matilda113

    Hej jag har sedan tidigare en fullgjord gymnasieutbildning Men valde att söka till en yrkesutbildning på gymnasie nivå via kommunen för att lättare få jobb. Det är en yrkesutbildning på 1 år inom industrin. Där får man betygen A-F. Jag som redan har en gymnasieutbildning tänker att jag kan nöja mig med att försöka få E så att jag iaf inte blir skyldig CSN poäng. Jag har aldrig behövt visa upp mina gymnasiebetyg för en arbetsgivare. Tänker jag fel eller?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du redan har en fullständig gymnasieutbildning så är det tveksamt/osäkert att du kommer få plats på en yrkesutbildning på komvux, eller via komvux - detta för att komvux har begränsade resurser och prioriterar de med "störst behov av utbildning" och de som har fullständig gymnasiekompetens anses kunna få "något jobb" i alla fall... Med det sagt, så hoppas jag att du kommer in på en utbildning som du sökte och vill läsa!
    Vad gäller sträva efter högre betyg eller inte, så är mitt råd att du gör ditt bästa i varje kurs du läser. För det första, om du siktar på E och ej högre, och missar lite så hamnar du i så fall på F, vilket är dåligt av flera olika synpunkter (bl.a studiemedels-problematik...). För det andra, så kan arbetsgivare prioritera anställa de med högre betyg i de yrkeskurserna som förbereder för det jobbet som man söker. Och för det tredje, så varför inte försöka få så bra kunskaper som möjligt om du ändå spenderar tid med att läsa kurserna?
    Samt "för det fjärde" så är det mycket möjligt att du ska kunna ta ut ett nytt examensbevis från komvux (yrkesexamen) där yrkeskurserna ingår + ett antal teoretiska kurser från din tidigare gymnasieutbildning och du kan i det nya examensbeviset ha mycket högre meritvärde än du redan har (I ANNAT FALL än om du nu har alla A-betyg i alla kurser från gymnasiet, så klart).
    Så, jag tycker definitivt att du bör göra ditt bästa för att skaffa dig så bra kunskaper som möjligt och så höga betyg som möjligt. Bra/stabila/djupa kunskaper kan du ha nytta av även mycket senare i livet - t.ex om du vill avancera i det yrket som du lär dig genom den yrkesutbildning som du nu vill gå.

    Studie- och yrkesvägledare