Rima
    Hej!

    Jag har en examen inom Biokemi (grundutbildning) från England, och just nu läser infektions biologi (masterprogram) i Uppsala.

    Jag har läst mycket kemi och biokemi under min grundutbildning, och just nu specialiserar jag mig inom infektioner e.g. virus, bacteria, parasiter osv.

    Är det särskilda kurser jag behöver läsa mer för att kunna producera egen kosmetik och hudprodukter?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rima,
    Ofta är det ett helt team som uppfinner nya kosmetiska och hud- produkter; och sedan är det helt andra personer som producerar och ännu andra - som säljer dem.
    Så, frågan är om du är mest intresserad av själva "ägandet" /bli en egenföretagare/ eller om att jobba med marknadsföring /marknadsförare/ eller om du vill just uppfinna nya hud- och kosmetiska produkter? Att bli allt detta i ett är mycket svårt.

    Liselotte

     Vi har ingen egen expert inom just det område som din fråga gäller - men vi har tidigar fått liknande fråga- var god läs frågan och svar på https://www.fragasyv.se/fragor/kosmetisk-kemi/vilken-sorts-utbildning-foer-att-bli-utvecklare-foer-kosmetikprodukter

    • : Hej, jag är mest intresserad av själva ägandet och att bli egenföretagare. Självklart vill jag ha koll på själva produkten och vilka resultat den syftar till, men inte så att jag står i labb och producerar den själv. Det är lite svårt att veta vart man börjar och om det är vissa krav man behöver uppfylla. Tack!
    • Anna : Se det utökade svaret, ovan.