Johanna
    Hej!

    Jag går för närvarande en utbildning till hudterapeut.
    I framtiden har jag som mål att skapa ett eget kosmetikamärke med en inriktning mot make up.
    Jag skulle gärna vilja läsa en kurs/program om kemi som rör kosmetik, för att få en djupare kunskap kring ämnet.
    Jag söker även efter en kemi utbildning med inriktning mot ekologiskt samt naturligt, finns det?

    Har du några tips på vad för typ av utbildning jag ska söka efter?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Vi fick svar från Patrik Andersson
    Associate Professor in Environmental Chemistry
    Department of Chemistry, Umeå University
    Phone: 090-786 5266, Mobile: 070-303 9856

    som tycker att du kan utbilda dig till biolog med inriktning mot toxikologi - för att jobba med det som du är intresserad av. Han säger också att du är välkommen att ringa till honom (se tel.nummer ovan).

    Vi har även fått svar från Chalmers tekniska högskola om att de rekommenderar läsa bioteknik eller kemiteknik, vilket som av dem två utbildningarna.

    Sista två åren på programmet får man specialisera sig och kan då inrikta sig just på det område som man är intresserad av. De har en studieinformatör som heter Kerstin och hennes tel.nr är 031-772 1955. Jag fick tyvärr inte tag på henne än. Jag hör av mig om jag får ngt annat eller mer detaljerad svar på din fråga.

    Du kan själv också prova ringa henne.

    Läkemedelsverkets svar på vår förfrågan lyder:
    "Vad roligt att det finns intresse för kosmetiska produkter!

    Det finns inga särskilda krav på utbildning för att jobba med produktutvecklingen. De företag som anställer till sådana tjänster förväntar sig att man har en god bakgrund i kemi på högskolenivå – inriktning mot yt- och kollidkemi eller farmaci/galenik är bra. Känsla för matlagning kan vara en merit då det handlar om sensoriska produkter och utveckling av recept. Oss veterligen finns ingen utbildning särskilt inriktad på kosmetisk kemi i Sverige.
    Om man siktar på att starta eget ställs förstås kraven på sin spets då man kommer att behöva ta ansvar för att bedöma egenskaper och kvalitet hos både råvaror och slutprodukt förutom hantverket att utforma produkten.

    Det område där det i reglerna för kosmetiska produkter finns krav på viss utbildning är i steget innan de sätts på marknaden då en kvalificerad säkerhetsbedömning av produkten ska göras. För att vara kvalificerad för detta behöver man högskolestudier i toxikologi. Dock är detta en uppgift som många hyr in konsult för. Toxikologi som huvudämne är sannolikt inte den naturliga vägen till ett arbete inom produktutveckling."

    Hej igen, nedan finns svar från Institutionen för naturvetenskap och teknik vid
    Örebro universitet:

    "...beroende på vad mer exakt man vill arbeta med så kan man tänka sig att man skulle behöva kunskaper inom:

    Att syntetisera kosmetika: En stor mängd organisk syntetisk kemi.
    Att bereda kosmetika: Farmakologi eller teknisk kemi.
    Att testa kosmetiska: Farmakologi, toxikologi.

    Jag hoppas att detta kan ge en viss vägledning.
    Ursäkta att du har fått vänta länge på svar.

    Vänliga hälsningar
    Studievägledare
    Institutionen för naturvetenskap och teknik
    Örebro universitet