George

    Goddag! Jag går på naturprogrammet med inredning natur nu sista terminen, och funderar kring vilka kurser av dessa jag bör ha som Utökad kurs för att alla betyg ska räknas med jämförelsetalet och så att jag uppnår det högsta meritvärdet som möjligt. I mitt studieplan står det totalt poäng 2900 och jag har inte A i alla ämnen, annars skulle det inte spela någon roll alls vilka som blir U kurser. Just nu står det så här i mitt studieplan: Moderna språk 1: A Moderna språk 2: A (Utökad) Moderna språk 3: A (Utökad) Moderna språk 4 (inval): A Modersmål 1: A (utökad) Modersmål 2: A (utökad) Matematik 5 (inval): har ej fått betyg än, men vill gärna vet hur det skulle bli om jag får ett A eller ett betyg lägre än ett A. Tack på förhand :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej George,
    hur ditt examensbevis ser ut i detalj är det rektor på din skola som bestämmer. SYV på skolan förbereder inför rektorns påskrift, så hen har också stort ansvar i frågan. Det är mycket möjligt (och t o m bör vara så) att du som elev inte ska kunna välja vilka kurser du ska i ditt examensbevis ha som "U-kurser" utan det bör, enligt skolverket, innan en kurs börjar läsas stå i elevens individuella studieplan att "den här kursen" ska läsas som U-kurs (enligt rektorns beslut). Och elevens individuella studieplan bör ej revideras i efterhand (i alla fall inte om syftet är att eleven får så högt meritvärde som möjligt) - det är så skolverket säger, i alla fall. Med det sagt, så vet jag inte om din skola följer skolverkets regler ... och jag kan givetvis ge svar på en teoretisk fråga om vilket upplägg som i ditt fall skulle ge högre meritvärde.
    Så här skriver du: "Just nu står det så här i min studieplan: Moderna språk 1: A Moderna språk 2: A (Utökad) Moderna språk 3: A (Utökad) Moderna språk 4 (inval): A Modersmål 1: A (utökad) Modersmål 2: A (utökad) Matematik 5 (inval): har ej fått betyg än, men vill gärna vet hur det skulle bli om jag får ett A eller ett betyg lägre än ett A."
    Det som är svårt att säga är angående matematik 5. Här beror det på vilken utbildning du kommer söka till. Exempel: läkarprogrammet kräver matematik 4 och då ger matematik 5 en hel meritpoäng och i så fall kommer betyget i matte 5 räknas in, oavsett om det är en U-kurs eller en vanlig kurs. Men söker du till juristprogrammet, då får du maximalt antal meritpoäng för matte redan för kurserna matematik 2,3 och 4, och då kan du inte få meritpoäng även för matte 5... då blir det en kurs som inte ger dig meritpoäng...
    Om du kommer ha betyg i 2900 gymnasiala poäng då måste 400p.bli i ditt examensbevis markerade som "U"/utökat program. Vi tar och tittar på Programplan för NA - du som ska ha examensbevis från NA/naturvetenskap kan ha maximalt 500 poäng kurser i moderna-språk eller modersmål som vanliga kurser där betygen alltid räknas in. Du måste ha 400p.U-kurser. Om du har Moderna språk 3 och 4 som U-kurserna, då "förlorar du inte de A-betygen" för att de kommer räknas in PÅ GRUND AV ATT DE KURSER GER MERITPOÄNG. Och så inkludera ännu 200p.kurser (t.ex två stycken kurser med lägre betyg än A) inom 400p.U-kurser. Jag vet ju inte i vilka kurser du har lägre betyg än A. Det är också så att du ännu inte fått betygen från årskurs 3.
    Och regeln är fortfarande den att gymnasieskolorna inte ska "fixa" så höga meritvärden som möjligt. Och att läsa mer än 2500p. är ett Undantag (rektorns beslut krävs för det) och det är till syvende och sist en fråga till din skolans rektor om hen går med på att gå emot skolverkets regler och frångå från att utfärda examensbevis enligt den på förhand fastställd studieplan för eleven.
    Om du undrar varför det inte är bra att "fixa och trixa" för att få höga meritvärden? Det finns flera förklaringar men jag tar nu upp en av dem: det kan bli "för många" elever med högsta möjliga meritvärde, som är 22.5 och situationer kan uppstå när fler sökande med meritvärde 22.5 söker till t.ex läkarprogrammen än det finns studieplatser och då måste man lotta ut platserna, så några med högsta meritvärde kommer in och några andra inte kommer in (på grund av att de fick otur i lottningen) och de med lite lägre än absolut högsta meritvärde har ingen chans, över huvudet taget.

    • George :

      Men egentligen har det stått fel från början för när började gymnasium så valde jag moderna språk arabiska och läraren insåg snabbt att jag inte behöver lägga tid på kurs 1 och 2 så jag gjorde ett kursprov på de och fick A sen började jag med kurs 3 i ettan och valde kurs 4 som inval i tvåan. Jag har gemensamma klasskamrater som hamnade I samma situation och alla vi har i princip olika utökade kurser på vårt studieplan när det moderna språk 1-4. När jag frågade skolan sa de att de bara registrerade det utan att ta hänsyn till något men antar att de skulle fixa det snart.

      Därför ska jag och min syv diskutera om vilka kurser jag ska sätta som U för att nå det högsta meritvärde som jag kan uppnå då jag ej har A i alla kurser. Jag tänker söka till läkarprogrammet så om jag har förstått rätt så kommer jag få 2.5 merit poäng oavsett om jag har kurserna som utökade samt att dess betyg kommer också att räknas med. Så nu säger vi att jag har skrivit moderna språk 3,4 som U-kurser och moderna språk 1,2 som vanliga för det är som mest fördelaktigt för mig.

      Sedan har jag 200 poäng till som är U-kurser och de är skrivna på modersmål 1 och 2 där har jag på båda A. Sedan Matematik 5 har jag som inval. Så om det står U-kurs på matematik 5 istället för modersmål 1 så räknas då mitt betyg A i modersmål samt räknas också betyget i matte 5 med då den ger meritpoäng också. Så på det sättet "förlorar" inte det betyget A som jag har fått på modersmål 1. Modersmål 2 då ska stå som U-kurs för jag antar att jag inte kan sätta den på någon annan kurs som jag har lägre än A som U-kurs. Är dock inte säker på det..

      Så här tänker jag att det de kommer gynna mig bäst:

      Moderna språk 3 (U): A

      Moderna språk 4 (U): A

      Matematik 5 (U) : vet ej men antingen A eller B

      Modersmål 2 (U) : A

      Moderna språk 1 och 2 och modersmål 1 som vanliga kurser (A på alla kurser).

    • George : Skulle du hålla med mig eller tänker jag lite fel?
    • Anna : Modersmål 2 (U) : A - det betyget "förlorar" du för att det A-betyget kommer inte räknas in. Som utökad kurs räknas betygen in endast om kursen krävs för Särskild behörighet eller ger meritpoäng. Modersmål ger inte meritpoäng. Modersmål 2 krävs inte heller för särskild behörighet till läkarprogrammet.
    • Anna : Har du betyg i Engelska 7?
    • George : Nej det har jag inte. Finns det någon alternativ att hitta som gör att jag ej tappar modersmål 2 betyget (A) ?
    • Milla : Betyget i Modersmål 2 kommer räknas in och dra upp ditt snittbetyg på grund av att du har högsta betyget (A) om den kursen finns i ditt examensbevis utan "U"markering, alltså om det är en vanlig kurs, t.ex inom programfördjupning eller inom individ.val.
    • George :

      Men som individ.val har jag moderna språk 4 och matte 5, alltså 200 poäng. Kan man ha fler än 200 poäng individ.val? Som programfödjupning har jag bioteknik och programmering. Så hur ska det gå till att få modersmål som en vanlig kurs i mitt examensbevis utan ”U” markering? Vill verkligen att betyget ska ingå i mitt jämförelsetal för jag kämpade för det.

    • Milla : Om du läser en av dina kommentarer, ovan, så har du skrivit där att du vill ha moderna språk 4 som U-kurs, utökat program, alltså utanför programmets 2500p. och nu skriver du att det är individuellt val... Är det så att du har två olika moderna språk4-kurser? eller hur menar du annars? Du kan ju inte ha en och samma kurs både inom individ.val (som en vanlig kurs) och som U-kurs, utanför programmet. Samma kurs får inte ingå i samma examensbevis två gånger ju. Du skriver inte heller vilka betyg du har eller kommer att ha i Bioteknik och programmering. Du ger "smulor av information" lite då och då och även blandar ihop saker, skrivet "mot" (alltså annat) det som du själv uppgett förut. Det gör det omöjligt att se en klar bild och ge dig svar som du önskar. Det blir mycket text, och ganska förvirrande... Som vi redan har påpekat flera gånger, kan du ha kurserna i ämnet modersmål både inom programfördjupning (där har du 200p. att stoppa in) och inom individ.val (också där 200p.) + även den obligatoriska kursen "moderna språk" som finns inom programgemensamt får ersättas av modersmål (om modersmål är annat än svenska). SYV på din skola har nästan garanterat kunskap om vilket upplägg/innehåll i ditt examensbevis som kommer ge dig högsta möjliga meritvärde. Hen kan, till skillnad från oss, även se vilka betyg i kurserna du har (det kan inte vi göra för vi har inte tillgång till dina betyg), så jag tycker du vinner på att ta frågan till SYV på din skola.
    • George :

      Ursäkta mig för det. Tänker att det blir bättre att jag visar min studieplan men gärna privat om det går, alltså att ni bara kan se och kommentera. Vill inte dela det allmänt.

    • Milla : FRåGA SYV är ÖPPET FORUM och tanken är att man får "allmänna råd" så att alla lär sig av allas frågor så att var och en inte ska behöva ställa samma fråga igen. Vi har ingen möjlighet till vägledning eller rådgivning utanför forumet. Du behöver inte dela med dig av information som du inte vill att alla ska se. Som sagt, du vände dig till Öppet forum här. Lycka till med dina studier och din framtid! Vi håller tummarna!
    • George :

      Ok då, jag infogar en länk på min studieplan (tot. 2900 poäng). Jag vill gärna ha förslag på hur mitt examensbevis kan se ut med högsta möjliga meritvärde, med tanken på att jag vill söka till läkarprogrammet.

    • Anna :

      Med kurserna Moderna språk 3, Moderna språk 4, Matematik 5 och Programmering 1 som U-kurser (utökat program) får du, enligt min mening, högsta möjliga meritvärde om du får A i Bioteknik. Men om du har/får B (och inte A) i kursen Bioteknik, då vinner du på att ha Bioteknik som "U" och Matte 5 som en vanlig kurs.
      Du kan ha kurserna Modersmål 1 och 2 som Individuellt val. Du kan ha Moderna språk 2 som Programfördjupning. Programmering 1 är inte en obligatorisk kurs, och i den har du något lägre betyg (C eller B) så du kan gott "skippa" det betyget; som U-kurs kommer inte det betyget räknas in.

    Läs alla kommentarer