Jobbande

    Hej, jag har redan ett fast jobb som konstruktör men känner att jag vill utbilda mig vidare till produktutvecklare på högskola. Jag har bara studerat yrkeshögskola och vill också prova på högskola men är det värt att sluta från sitt trygga jobb för att försöka följa min dröm. Är de en bra ide att börja studera högskola när man redan har fast jobb?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jasmine!
    Jag vill börja med att påminna om möjligt att ta Tjänstledighet för studier. Din arbetsgivare får inte neka dig tjänstledighet för studier men du måste meddela i god tid innan du ska börja studera (hur långt innan studiernas början som den anställde måste meddela att hen planerar studera - kan vara olika, beroende på om den anställde är medlen i fackföreningen eller inte). En stor fördel i att vara tjänstledig i stället för att säga upp sig är att du kan återvända till ditt jobb både efter du avslutar studierna, och under lov, t.ex sommarlov och kan även hoppa av dina studier, om du kommer fram till att du hellre vill jobba, så har du då ett jobb att gå tillbaka till.
    Och nu till frågan om det är lönt att studera om man redan har ett fastjobb (tillsvidareanställning på heltid). Och det är en svår fråga att besvara. Det som jag utan tvekan kan råda dig att göra är att du söker till den utbildning som du vill gå; och sedan om du kommer in, då har du möjlighet att tacka Ja eller Nej till erbjuden studieplats. Att man söker till en viss utbildning betyder ju inte alltid att man kommer in. Men, å andra sidan, så varför söka till en utbildning om du hellre vill jobba?
    Att du idag har fastanställning är jättebra men vem vet om det jobbet, som du idag har, finns om 10 år, om 20 år, om 30 år... Du är fortfarande ganska ung och har många år kvar att jobba innan pensionen. Redan nu är vanlig pensionsålder 67 år. Du har med det mer än 40 år kvar inom arbetslivet. Det blir mer och mer ovanligt att folk under hela sitt arbetsliv jobbar med samma arbetsuppgifter och hos samma arbetsgivare.
    Har man mer utbildning, är man, som regel, mindre "låst" i sitt nuvarande jobb; med mer utbildning kan du kanske få jobb på andra arbetsplatser med högre lön och/eller mer utvecklande arbetsuppgifter och du kan kanske få en annan tjänst även hos din nuvarande arbetsgivare om du har högskoleutbildning "i bagaget".
    Med det sagt, så är det inte så enkelt att man med mer och högre utbildning alltid får högre lön och bättre arbetsvillkor. Det finns många exempel på att personer med ganska lite utbildning med med lång arbetslivserfarenhet kommer upp till chefspositioner med hög lön, t.ex.
    Man får också ta och tänka på "livslönen"... Många glömmer att ta i beräkningen "förlorad arbetsinkomst" under studietiden. Om du kommer ta studiemedel, och även om du inte lånar av CSN, utan endast tar bidragsdelen av studiemedlet, så får du inte lön i samma omfattning som innan studiernas början (förlorad arbetsinkomst).
    Å andra sidan, om du efter avslutade studier, får högre lön just på grund av dina studier, så kan du med råge få kompensation för förlorad, under studietiden, arbetsinkomst.
    Det finns alltså För- och Nackdelar i båda scenarier... att stanna kvar och jobba heltid eller söka studera. :)
    Som du ser, så svarar jag inte Ja eller Nej, för att det är ytterst upp till dig att bestämma om det just för dig just nu är lönt att söka studera.
    Du kan också prata med din chef om dina tankar på studierna; i bästa fall så kanske ni kan komma överens om att du kan fortsätta jobba på deltid även om du samtidigt ska studera på heltid.
    En variant på detta är om du hittar möjlighet att läsa på deltid, t.e på halvtid och kan samtidigt jobba kvar. Det är inte ovanligt att man antingen jobbar på heltid och läser samtidigt på halvtid, eller tvärtom, att man jobbar på halvtid och samtidigt sysslar med heltidsstudier.
    I absolut bästa fall skulle du kunna bedriva dina studier delvis på arbetstid. Det är inte helt ovanligt att arbetsgivare går med på att ge de anställda möjlighet att läsa på betald arbetstid (i alla fall till en viss del), exempelvis att man jobbar under en viss period på 75% men får heltidslön under den tiden som man studerar på halvtid.... diverse olika upplägg kan förekomma.
    Varför skulle arbetsgivare gå med på att betala för tiden du studerar? Jo, för att behålla dig på arbetsplatsen + att senare "få tillbaka dig med Högre kompetens i bagaget".
    Väldigt många arbetsgivare ger sina anställda fortbildning på arbetstid. Ofta är det korta utbildningar på endast några få dagar om året, men du kan alltid ställa en fråga till din arbetsgivare om att du vill studera trots att du trivs på jobbet och vill jobba kvar... och be om förslag om hur detta skulle kunna lösas så att både du och din arbetsgivare vinner på er överenskommelse!
    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig (trots att jag inte kan ge ett tydligt svar Ja eller Nej)! :)