Kimia
    För att få en utbildningsplats för läkarutbildningen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Ja, det stämmer. Utan höga betyg i alla ämnen inklusive matte blir det väldigt svårt att komma in på Läkarutbildningen. I fall man skulle på ngt. sätt komma på Läkarutbildningen men saknar tillräckliga förkunskaper och/eller inte kan ta till sig svår information i stora volymer snabbt - kommer man inte hänga med och kommer inte lyckas genomföra utbildningen, utan kommer att halka efter och tvingas sluta. Det finns, alltså, inte någon mening med att till varje pris komma in på Läkarutbildningen i fall man inte har alla de rätta förutsättningarna: det finns ju bara 24 timmar/dygnet för alla oss och man måste sova ibland - så plugga dygnet runt i 5,5 år kommer inte att hjälpa i fall det är ännu längre tid som behövs för att ta till sig alla de kunskaper som man måste ha för att hänga med i utbildningen.

    Att få plats på läkarutbildningen är bara början. Sedan är det 5,5 års stenhårt pluggande på grundutbildningen. Sedan är det minst 18 månader AT-tjänstgöring (oftast 21 månader) och först efter det kan man få Läkarlegitimation, det är alltså minst 7 år efter gymnasiet med stenhårt pluggande.
    Jag menar så här: om man inte har lätt för att lära sig Matte och NO ämnena, kommer det troligtvis inte att fungera att bli läkare. Det är bra att titta på andra alternativ, som inte kräver lika mycket Matte och NO.
    Tips: titta igenom yrkena på http://www.framtid.se/professions/ och se om ngt intressant dyker upp.
    bästa hälsningar & lycka till
    Anna SYV