Linn
    Jag är snart 19 år och har knappt kommit någon vart här i livet.
    Efter att jag slutade 9:an fick jag gå på ett introduktionsprogram
    för att mina betyg var så dåliga och behövdes pluggas upp.
    Jag gick där i 2 år sen var mina betyg helt okej och jag kunde söka
    in till ett gymnasium våren 2012 som jag senare kom in på.
    Problemet är att jag alltid har haft svårt med skolan
    och har haft en väldigt stor frånvaro till och från under flera år,
    pga. Panikångest,Depression och alkohol.
    När jag började på gymnasiet hösten 2012 (18 år) kändes allt
    jättebra och jag var stolt över mig själv, tyvärr höll det bara
    i, i ca. 2 månader, sen var jag tillbaka på ruta ett igen
    och bestämde mig även då för att hoppa av gymnasiet för
    att jag klarade helt enkelt inte av det längre.
    Nu däremot några månader senare har jag lyckas
    klara av min vardag på ett fungerande sätt och kan säga att
    jag mår bra och känner att jag vill ta tag i mitt liv.
    Det som är jobbigt är att jag fyller 19 år om ungefär
    2 månader och har ingen aning om, om det är för sent att söka
    till ett nytt gymnasium?
    Jag vet att det borde vara folkhögskola som ska gälla för mig
    just nu (och jag har sökt till det med) men nu har jag börjat
    ångra mig och känner att jag faktiskt vill gå på ett gymnasium
    och inte på en folkhögskola. Därför undrar jag hur det är med åldrar
    och såna där viktiga saker kring det, när man är så pass gammal som jag är?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, härligt att du är på fötter igen! Jag tänkte också på att Folkhögskola nog kanske passar bättre om du inte tänker dig att du vill utbilda dig inom något hantverk - då kan såklart gymnasium vara en bättre idé. Komvux har dock en hel del yrkespraktiska utbildningar men dit kan du söka först hösten du fyller tjugo.

    Jag förstår om du vill göra ett nytt försök på gymnasiet - till hösten är sista året du kan söka dit - nästa år är du för gammal. Men kanske ska du fundera på vad som hänt förut - varje gång du går in på gymnasiet så går det bra ett par månader - sen går det inge bra längre. Vad händer där? Hur kan du göra för att du ska räcka ända fram? Hur kan skolan hjälpa dig?

    Kanske har gymnasiet för många kurser för att du ska orka - det kräver mycket studieteknik och planering för att man ska klara gymnasiet. Kanske kan Folkhögskola vara en bättre organisation för dig - mer individuellt anpassad och inte lika många och tunga kurser.

    Lycka till!/Lena, Syv