Thesseusskeppet

    Hej! Jag går första på en datorinriktad civilingenjörs utbildning men jag funderar på att byta till psykologprogrammet. Jag valde civilingenjörs programmet för att jag har lätt för matte och tänkte att den passade mig. Men nu har jag svårt att hitta motivation till att plugga. Jag är osäker om detta är för tidigt att göra detta beslut. Det kanske är vanligt att ett program känns tungt i början. Jag har trots allt inte kommit in i civilingenjörs programmet ordentligt. Jag är också nervös att psykologprogrammet kommer vara betydligt svårare.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du undrar om du kan/bör "byta" till psykologprogrammet. Jag tänker på att det är tuff konkurrens för att få plats på psykologprogrammet. Även om man har högsta meritvärde på 22.5 är det på förhand inte garanterat att få plats (för att antal sökande som alla har 22.5 i meritvärde kan bli fler än platser på psykologprogrammet på den orten där du vill läsa) - så jag tänker så här: du kan alltid söka till psykologprogrammet och se om du kommer in; för att söka till psykologprogrammet behöver du inte hoppa av din nuvarande utbildning. Om du tror du kanske "kommer in" i utbildningen som du bedriver nu och så småningom börjar trivas, så är det ju inte bra om du hoppar av den nu, innan du är helt säker på att den här utbildningen är "inget för dig".
    Det tar inte så lång tid att göra ansökan till psykologprogrammet eller till en annan utbildning, så det kan du göra samtidigt som du fortsätter läsa på din nuvarande utbildning. Du kan också samtidigt söka jobb (i fall du får ett bra jobberbjudande och väljer i så fall hoppa av din nuvarande utbildning i väntan på att du kanske kommer in på psykologprogrammet).
    Om du skulle nu, direkt, hoppa av din nuvarande utbildning, vad ska du göra då? Har du en plan på vilken sysselsättning och försörjning du ska i så fall ha?

    Studie- och yrkesvägledare