Elev 18 år

    Hej, jag tog studenten från ekonomiprogrammet i somras och har sedan dess jobbat. Jag har sedan en tid tillbaka intresserat mig mycket för yrket läkare och har kommit fram till att det är läkare jag vill bli i framtiden. Problemet är att jag gick ut med för låga betyg, 21.31. Iom att jag måste ta ett naturvetenskapligt basår på universitet/högskola, vilket jag planerar att genomföra i höst så kommer mina betyg inte att räcka. Jag såg nu att till VT2022 för läkarprogrammet krävdes ca 1.65-1.8 i urval BII för att komma in. Är det kört för mig nu att uppfylla min dröm? Jag har läst något om prövning. Är det ett sätt att kunna höja betygen?

    • Hanna : Hej Julia! Det är absolut inte kört för dig, 21.31 är jättebra betyg! Jag gick själv samhäll på gymnasiet, basår på universitet, prövningar på komvux och börjat på läkarprogrammet. Mitt råd är att noggrant tänka efter vilken väg du väljer att gå för att få din behörighet. Naturkurserna är SVÅRA kurser och jag skulle inte råda dig att läsa dem på komvux, då du riskerar sänka ditt meritvärde väldigt mycket. Sök istället ett basår på universitet, där du får behörighet men inga betyg i kurserna. När det gäller prövningar behöver du ca. 21.8 i betyg, vilket innebär 5 "nivåhöjningar" totalt. Exempelvis kan du höja 5 B till A för att nå dit, eller ännu bättre om du kan höja lägre betyg till A. Detta kan du göra genom prövningar på komvux i din kommun, sök endast samma kurser du läst på gymnasiet för att inte riskera att meriten sänks! I ditt fall har du goda chanser på BII kvoten, tänk därför efter så att du inte skaffar behörigheten på fel sätt och behöver söka via HP eller AU där det är mycket hög konkurrens. Stort lycka till, hör gärna av dig om du skulle ha fler frågor!
    • Milla : Tack Hanna för din kommentar. Vad gäller prövningar: de som inte är gymnasieelever får göra prövningar i alla de olika svenska städer/kommuner (behöver inte vara endast där man bor eller är fokbokförd). ... Jag kan också tipsa om att göra prövningar i matematik1a och 2a (även om du i ditt examensbevis har kurserna matematik 1b och 2b, så kommer högre betyg räknas in även om det i "fel mattespår", när du söker i BII). Men om du redan har A i matte 1b och 2b, då kan du inte höja mer för att A är högsta betyget. :)
    • Milla : På tal om att inte sänka "meriten" genom att läsa naturvet.kurserna på komvux så tänker jag på möjighet att Höja meritvärde - om personen inte har alla A-betygen i sitt examensbevis och få A i de kurser som krävs för särskild behörighet (för läkarprogrammet: fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4) så höjs jämförelsetalet och med det även meritvärdet. Det kan dock på förhand inte garanteras att få A i någon kurs.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!
    Det viktigaste är att du blir BEHÖRIG. Obehöriga deltar inte i konkurrensen till platserna på svenska utbildningar på högskolenivå. För att höja dina chanser att komma in kan du göra högskolepovet. Du får gärna göra högskoleprovet flera gånger. Det högsta resultatet kommer att gälla och med HP-resultatet kommer du prövas i HP-urvalet.

    Höjning av meritvärde
    Vad gäller höja ditt meritvärde - med vilket du kommer prövas i BII-urvalet (kompletteringsgruppen), så kan du dels läsa naturvetenskapliga kurser på komvux och om du får A-betygen i de kurser som krävs för särskild behörighet (Biologi2, Kemi2, Fysik2 och Matematik4) då kommer ditt jämförelsetal/snittbetyg att höjas lite grand.
    Du kan också göra prövningar: t.ex kan du göra prövningar i Matematik 1a och 2a (på gymnasiet läste du b-spåret i matematiken) och om du inte har A-betygen i matte på nivå 1 och/eller 2 så kan du försöka höja de betygen. Om du får högre betyg i matte 1a än du har i 1b, kommer det högre betyget räknas in (i BII, kompletteringsgruppen) och på samma sätt på nivå2 i matte.
    Du kan också göra prövningar i andra kurser som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet. Du måste göra prövningar i samma kurser (samma ämne och samma nivå, och vad gäller moderna språk - i Samma Språk också) för att få högre jämförelsetal/snittbetyget.

    Meritpoäng: om du inte har max meritpoäng som är 2.5 kan du försöka skaffa dig fler meritpoäng. T.ex genom Engelska 7 och Moderna språk 3 och 4 får man max meritpoäng till de flesta svenska högskoleutbildningar, bl.a till läkarprogrammet.

    AU, alternativ antagning
    KI, Karolinska Institutet i Stockholm, brukar erbjuda möjlighet att söka i AU-urval. Om vad AU är kan du läsa på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Bli behörig och gör högskoleprovet!
    Det du absolut behöver göra är att skaffa dig särskild behörighet till den högskoleutb.som du vill komma in på. Detta för att obehöriga prövas ej och har då ingen möjlighet att komma in, oavsett hur höga betyg de har. Under tiden du läser för att få särskild behörighet gör högskoleprovet och helst så många gånger du kan.
    När det närmar sig ansökningstiden - undersök frågan om AU (vilka lärosäten som öppnar AU till läkarprogrammet: varje lärosäte får självt bestämma om de ska göra antagning i AU eller inte). Om man söker i AU-urval, brukar man behöva göra ansökan tidigare än den vanliga anmälningsperioden + man måste ha gjort högskoleprovet senast terminen innan.

    Vi kan inte lova att du kommer in på läkarprogrammet men vi kommer hålla tummarna för dig!
    Du får också gärna kasta ett öga på "liknande yrken" (alltså på yrken som på olika sätt liknar yrket Läkare) - nedan finner du snabblänkar till yrkespresentationerna:

    Barnmorska

    Audiolog

    Biomedicinare

    Biomedicinsk analytiker

    Embryolog

    Estetisk injicerare

    Farmakolog

    Forskare

    Genetiker

    Högskolelärare

    Idrottsmedicinare

    Immunolog

    Intensivvårdssjuksköterska

    Lyckoforskare

    Läkemedelsutvecklare

    Medicinhistoriker

    Medicinsk genetiker

    Neurobiolog

    Perfusionist

    Radiolog

    Reglerade yrken

    Sexolog

    Sjukvårdsrådgivare

    Sonograf

    Specialistsjuksköterska

    Tandläkare

    Veterinär