AZ

    Jag har avgångsbetyg från 1999, dvs betyg enligt G/ VG/MVG och benämningen på avancemang på mina kurser var enligt A, B osv. Jag läste Naturvetenskapligt program, inriktning Natur, och har minst godkänt i samtliga kurser. Jag funderar nu på att söka en utbildning med behörighetskrav enligt: Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4 eller Matematik D Grundläggande behörighet är uppfyllt. Sedan läste jag ju läst Biologi B, Fysik B och Kemi B vilket jag har uppfattat motsvarar dagens Biologi 2, Fysik 2 och Kemi 2. I matematik har jag läst tom Matematik E. Nu har jag en önskan om ett klargörande kring meritpoäng kopplat till den utbildningen jag funderar på att söka. Vad jag har kunnat läsa mig till så har jag, i förhållande till behörighetskraven till den aktuella utbildningen, 2 meritpoäng utifrån de kurser jag läst under min gymnasieutbildning genom följande: Matematik E: 0.5 p Tyska B-språk A-kurs: 0.5 p Tyska B-språk B-kurs: 0.5 p Engelska B-kurs: 0.5 p Totalt antal meritpoäng är därmed 2 p. Är detta korrekt uppfattat av mig? Som jag även kunnat läsa mig till så skulle jag kunna läsa in den kurs som kallas Matematik specialisering och den skulle  ge mig ytterligare 0.5 p. Är det korrekt uppfattat av mig? Om jag av någon anledning inte skulle klara matematik specialisering, dvs inte blir godkänd, så kan det väl det inte försämra mitt meritvärde, eller? Tacksam för klargörande kring det hela.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är möjligt att du redan nu har max antal meritpoäng (2.5) och behöver därför inte läsa matematik specialisering. Om du har ett SLUTBETYG från gymnasiet från ett år innan 2010, så läser du om meritpoängen för din del på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/slutbetyg-fore-2010/meritpoang och där står det bland annat följande text:
    B-språk 1 kurs A ger 0,5 meritpoäng
    B-språk 1 kurs B ger 1,0 meritpoäng.
    Så, är det, enligt den information jag har tillgång till, möjligt och ganska troligt att du redan nu har max meritpoäng för moderna språk (1.5) och i så fall har totalt max antal möjliga meritpoäng (2.5).
    Mitt råd är att du tar med dig dina gymnasiala betyg till SYV-en på komvux och ber honom/henne göra bedömning om huruvida du har max antal meritpoäng eller inte. Vid behov kan hen vända sig till betygsexperter. Ytterst är det upp till de som jobbar med antagningen till universitetet att bedöma hur många meritpoäng du har, så du kan se om du kan få svar antingen från Antagning.se eller från antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill komma in.
    Annars så skadar det inte att läsa matte specialisering. Att kunna mer matte är bra! Skulle du mot förmodan misslyckas och få F (icke-godkänt betyg) i kursen, så kommer detta ej påverka ditt meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare