wbeter

    Hej! Jag har blivit mer förstådd i fristående kurser som alternativ till fullständiga program. Jag förstår fördelarna med säkerheten av ett program, och det är därför jag ställer denna fråga: Ifall jag går ett år av en kurs, säg sociologi och socialpsykologi A på Uppsala, får jag då någon ytterligare merit av att gå den kursen som sedan kan öka chanserna för mig att komma in på nästa, säg psykologi A? Eller måste jag söka igen på mitt högskoleprov och folkhögskoleomdömme och därmed riskera att inte komma med i nästa års kurs som jag vill in på? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    när du söker till fristående kurser (på grundnivå, alltså ej på avancerad nivå) på högskola eller universitet, konkurrerar du med gymnasiala meriter och resultatet från högskoleprovet; på avancerad nivå kan man läsa efter det att man tagit ut kandidatexamen eller yrkesexamen á minst 180 högskolepoäng. På avancerad nivå ligger magister och master program men finns även fristående kurser.
    Så, vi pratar här endast om kurser på grundnivå och till dem konkurrerar du med gymnasiala meriter + högskoleprovsresultat, oavsett om du tidigare läst på universitetsnivå och avklarade många högskolepoäng men det kommer inte finnas så jättemånga sökande till fortsättningskurserna som kräver att man har godkänt betyg i underliggande/lägre kurs, t.ex kan inte vem som helst komma in på Psykologi B, för att det krävs att man har läst och fått godkänt i Psykologi A och det är inte "alla" som har gjort det, så det blir färre behöriga sökande än till Psykologi A. Och på samma sätt även i andra ämnen: svårast borde bli att komma in på första ("nybörjarkurs") i varje ämne och lättare att komma in på fortsättningskurserna. Men några garantier kan man inte få på förhand... för att de som läser program har garanterad plats på kurser som ingår. Exempel: inom ganska många universitetsprogram ingår "valfri termin" men helt valfritt brukar det inte vara utan det kan finnas en lista på några kurser från vilken man väljer och de som valde en viss kurs "inom sitt program" får plats, och de externa sökande konkurrerar om de "resterande platserna" (och det kan bli många som inom sina program väljer just samma kurs som även du vill läsa och då blir det färre platser för er, som inte går ngt.program, att konkurrera om). Summan av "kardemumman" är att de som söker fristående kurser konkurrerar om platserna och riskerar att inte komma in. Och det kan även bli så att kursen du vill läsa som din "nästa kurs" inte ges på något lärosäte där du vill läsa och inte heller på distans, så du kanske måste söka till ett lärosäte som ligger utanför pendlingsavstånd och i fall du komma in på kursen, måste du flytta "bara för att" läsa en termin. Jag vill inte skrämmas, men jag vill att du förstår att du, utanför programmet, inte får några garantier på att kunna läsa varje "nästa kurs".

    Studie- och yrkesvägledare