Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jamila!

    Du måste få ut Examensbevis för att få Grundläggande behörighet och det är omöjligt utan godkända betyg i gymnasiala kurser svenska eller SAS, svenska som andraspråk, - så svar på din fråga är - nej.

    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, jag tycker det är en mycket intressant och även "principiell" fråga... det finns utbildningar på högskolenivå i Sveirge, med andra undervisningsspråk än svenska. och varför (logiskt sett) ska man behöva ha godkända betyg i Svenska i så fall?
    Jag tycker du behöver ta kontakt med både Antagning.se och med antagningsgruppen på Jönköpings universitet ... Hoppas du får ett relevant svar!

    Hälsingar

    Mikael syv