oscar
    Hej!
    Jag går andra året på gymnasiet linjen Teknik, inriktning: medieteknink information.
    Jag funderar på att efter detta år gå om ett år, byta skola och byta till Ekonomi, Ekonomi. Jag går redan ett år före dom i min egen ålder.
    Jag undrar om det är möjligt.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Oscar,
    ja, det är möjligt att byta program. Det måste dock finnas PLATS på den skolan och programmet där du vill gå.
    De kurser på Ekonomiprogrammet som inte får bytas bort är och som man inte läser på Teknik är:
    Historia 1b
    Naturkunskap 1b
    Samhällskunskap 2

    På Teknik läser ni Historia 1a1 som är en 50 poängskurs och på Ekonomi är Historia 1b en obligatorisk kurs á 100 poäng. För att komplettera upp till Historia 1b från Historia 1a1 bör du läsa Historia 1a2 (50 poäng). Naturkunskap 1b och Samhällskunskap 2 är på 100 poäng vardera och du kanske kan läsa dem inom Individuellt val på Ekonomiprogrammet.

    Alla andra kurser får bytas ut mot någon av de kurserna som du läste på Teknikprogrammet men för det krävs det Rektorsbeslut om Individuellt anpassat program.

    Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=6&orientation=6&variant=&school_type=&county=Stockholms+län&municipality_id=18&office_id=&order=school kan du se presentation av de gymnasieskolor som erbjuder inriktning Ekonomi på Ekonomiprogrammet i Stockholm.

    Mitt råd är att du tar kontakt med några skolor och frågar om de kommer att ha plats för dig och om en SYV på skolan kan träffa dig för att försöka göra en Studieplan för Individuellt anpassat program som Rektor sedan måste godkänna för att du skulle kunna läsa mot ett Gymnasieexamen.

    Hoppas du fick svar på din fråga nu. Bästa hälsningar!
    Julia SYV