Amanda

    Hej, det är såhär att jag går åk 2 på Sam men vill byta skola så fort som möjligt men vill gå kvar på samma linje. Vet att det finns vissa skolor som till exempel redan läst naturkunskap i åk 1 vilket jag inte har utan skulle gjort det i åk 3, är det ändå möjligt för mig att byta till en sådan skola? Alltså att på något sätt så kan jag ändå ta igen sådana kurser jag inte läst ännu?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Svår fråga!
    Det är svårt för skolan att ge dig möjlighet att läsa en kurs i årskurs 3 som deras egna elever läste i år1. Med stor sannolikhet kommer du ha en annan obligatorisk kurs på samma tider som t.ex lektioner i Nk1b går, när du läser år 3 och utan betyget i nk1b kommer du inte kunna ta ut examensbevis. Då finns det lösningar att du går på varannan lektion och kanske missar få godkänt betyg i två kurser, i stället för bara nk1b! Lärare i båda ämnena kan säga emot, alltså att de inte vill ha en elev som missar varannan lektion - för att det är svårt för lärare att "fylla i luckorna" i dina kunskaper i så fall.
    ... eller så skaffar du dig kunskaper på egen hand och gör prövning. Även erbjuda prövning är ett stort åtagande för skolan. Det kräver extra lärartid och är därför dyrt. På grund av detta brukar skolorna säga "Nej, det går inte", för att de menar att de har redan "fullt upp" med att ordna allt som måste erbjudas på de redan befintliga elever.
    Med det sagt, så kan inte jag säga att du garanterat inte ska kunna byta, utan du får gärna fråga på de skolorna som du vill byta till.
    Om skolan inte har ngn ledig plats, kan skolan sätta upp dig på "väntelistan" och kontakta dig senare, om ledig plats uppstår.
    Som regel tar inte en skola in om det på förhand är uppenbart att eleven inte ska kunna uppnå kraven för examensbevis. Men om ngt allvarligt har hänt och kurator rekommenderar att du byter skola, kanske går det att byta även om både du och din nya skola vet att du inte kommer kunna ta ut examensevis. I så fall läser du så gott det går och kompletterar sedan, efter gymnasiet, om du vill få högskolebehörighet.
    Annars, så finns det eftergymnasiala utbildningar även på andra ställen, än högskola-universitet, t.ex inom yrkeshögskolan.