Harriet
    Hej! Jag går i åk 8 och min dröm är att bli advokat, så jag undrar om man kan praoa på en advokatbyrå? Om det är möjligt, vad får man göra där?
    • :

      Hej Harriet!

      Jag vet själv några stycken som varit på praktik vid advokatbyrå. De har man oftast haft vänner eller familj som jobbat på dessa och fått prao på den vägen. Mitt tips är att du kollar med nära och kära om de känner någon i branschen. Annars får du givetvis kontakta byråerna själv och se om det finns sådana möjligheter. De som jag känner fick mest sitta på kontoret och hjälpa med pappersarbete eller sitta i receptionen.

      Med vänlig hälsning,
      Brendan (ej SYV)

    • Anna : Tack Brendan för din berättelse och dina tips!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vi har tidigare fått frågan om PRAO på arbetsplatser där jurister jobbar, t.ex på Advokatkontor/byråer. Vi har då kontaktat flera sakkunniga och fick svar att det finns inga förbud mot det; men å andra sidan är det frivilligt för advokatbyråerna ta in eller säga "Nej tack" till praktikanter. Och nu är det också "Corona", tyvärr! :(
    Fler arbetsplatser än innan "corona" säger Nej och hänvisar till smittorisken. Så, om det var svårt redan innan, så nu är det ännu svårare.
    Chansen att få ett Ja på den frågan som du ställer är liten (kanske mycket liten). Fundera därför att även kunna acceptera gå på PRAO på andra ställen där det kommer finnas praktisk möjlighet.
    Tips om att du ber din familj och vänner om hjälp (genom personliga kontakter) att hitta PRAO_plats, som Brendan ger i kommentaren till din fråga, är mycket bra!
    Lycka till!
    Du får sedan gärna återkomma till oss och berätta hur det går!