Magnus
    Hej, jag heter Isa och tog studenten detta år.

    Men jag fick inte någon examen och bara ett studiebevis för att jag har 3 F i ämnen som läst. Jag ska iaf göra prövning på de och fixa minst ett E och fixa ett examensbevis från kommunen.

    Men jag undrade över en sak! Det är så att jag har 2 ämnen (mat4 och fys2) som jag har E i...det sänker mitt meritvärde.

    Kan jag istället göra prövningar i 2 andra ämnen som jag inte läste på skolan eller som inte fanns på mitt studiebevis och använda det i min framtida examen ist för mat4 och fys2 om jag får ett A i de 2 kurserna (kanske geografi 1 och geografi 2 - jäätte enkla kurser !)

    Alltså om jag får exmplvis A i geografi 1 och geografi 2 (via prövning)...kan jag lägga in det i examen och ta bort mat4 och fys2 (som jag har E i). För 2 ämnen med A höjer poängen än 2 ämnen med E

    Tacksam för svar
    • : Det är stor skillnad om du fick förlängd studiegång (på rektors begäran) och kommer att "läsa mot" examen från "ungdomsgymnasiet"; i så fall kan du inte ta bort de kurser som är Obligatoriska för ditt program. Men om du ska ta Examensbevis från KOMVUX, då gör du en Ny planering med SYV på komvux; där det är friare att "välja" kurser. Du "förlorar" i så fall betyg i Idrott&hälsa 1 för det får ej lägre ingå i Examensbevis från Komvux (ändring sedan 1 jan 2017). Det är 2400 poäng i Examensbeviset från Komvux & 2500 p. - i gymnasiet.
    • : Hej, jag fick ingen förlängd studietid. Jag läste endast 3 år och funderade nyligen på att fixa examen på från Komvux/vägledningscentrum men då ta bort 2 ämnen med E och lägga in 2 ämnen (via prövning Komvux) om jag får ett bra betyg i det..
    • : Du gör PLANERING AV EXAMENSBEVIS MED SYV PÅ KOMVUX i din kommun. Du kan önska "byta bort" de kurser i vilka du har lägre betyg, men det är Rektor på komvux som bestämmer vilka kurser som kommer att ingå i ditt examensbevis. Boka tid med SYV på komvux i din "hemkommun". Säg vilka kurser du ösnskar läsa och som du önskar ska ingå i ditt examensbevis.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isa,

    jag tycker att Marias & Marinas kommentarer är mycket bra. Det de skriver är rätt. Jag tycker du bör boka tid på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att göra en Studieplanering, närmare bestämt Planering av Examensbevis.
    Ta med dig alla dina tidigare betyg (kopiorna är OK att ta med...; originalbetygen är bäst att ha på en säker plats hemma). Om du inte har några kopior, ta originalbetygen, men be personal på komvux ta några kopior och ta tillbaka dina originalbetygen på en gång (så att de inte "försvinner"... i hanteringen :).
    Du kan passa på och be personal på komvux Vidimera kopiorna. Vidimerade kopior är lika mycket värda som originalbetygen.
    Skriv också ned vilka kurser du vill "byta" mot vilka andra kurser. Ni (du och SYV på komvux) går igenom dina betyg och kommer fram vad du behöver läsa och när du kan börja. Förhoppningsvis kan du direkt på plats göra ansökan om en studieplats.
    Betyg från prövningar kan också tas in i ditt examensbevis. Fördelen med att LÄSA kurser är att du får lärarhjälp, delprov och slipper betala och tvärtom: kan ha rätt till ekonomiskt stöd (från CSN).

    Vid prövningar betalar man prövningsavgift (500kr), läser på egen hand och satsar "allt" på "ett kort" - en stor sluttenta i 2 delar: skriftlig & muntlig. Sen får man betyg.
    Prövningar är ett bra alternativ i fall man redan har kunskaper och endast behöver få betyg; eller om man av någon anledning inte får studieplats och är i så fall tvungen att läsa på egen hand, utan lärarhjälp.

    Lycka till!

    ANNA