Johanna
    Hej! Jag går nu årskurs 1 på gymnasiet. Jag har alltid haft lätt för franska och det var på högstadiet alltid mitt favoritämne, dels för att vi hade en toppenlärare (!!) och dels för att det bara är kul! Nu på gymnasiet däremot har jag helt tappat glädjen på franskalektionerna. Jag har nu en (enligt mig) väldigt dålig lärare som varken inspirerar eller utmanar. Resten av gruppen har inte mycket förkunskaper alls och på tre månader kan jag säga att jag inte utmanats en enda gång. Lektionerna är varken givande eller lärorika.

    Min fråga är då om man skulle kunna plugga under jullovet och sedan tenta av franska 3 till vårterminen? Hur går det till praktiskt och vad finns det för fördelar/nackdelar?

    Tacksam för svar!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Johanna,
    för att ha rätt till Studiehjälp från CSN, måste en gymnasieelev läsa på HELTID. Om du tentar av en kurs och får betyg i förväg, läser du inte den kursen efter den dagen, då du fick betyg och då läser du inte på heltid under resten av läsåret och formellt sett inte har rätt till Studiehjälp från CSN om inte du påbörjar en annan kurs direkt efter tentamen i Franska så att du kommer upp till heltid.
    Jag råder dig att läsa mer på egen hand - du har ju förkunskaper och följa i undervisningen så gott det går. Du kan givetvis fråga på skolan om du får tenta av kursen och påbörja en annan kurs dagen efter. Det är ingen rättighet att tenta av kurser på gymnasiet. Det är rektor på programmet som är ytterst ansvarig och fattar beslut om bl a tentamen.
    Det smidigaste sättet är att du tar mer eget ansvar och läser framåt i läroboken, gör extra uppgifter och hittar på ett sätt att lära dig mer /se på franska filmer utan svensk text, lyssna på sånger, läsa spännande böcker på franska på egen hand/. Om du, t.ex. sitter på en fransk lektion och läser en bok på franska, kan inte läraren ha synpunkter om det, tycker i alla fall jag.
    Om jag var i dina skor, skulle jag be om samtal med läraren - tet á tet... och sagt att jag vill lära mig mer, jag tycker det går för långsamt i undervisningen och bad om tillåtelse att läsa enligt "learner autonomy" principen http://en.wikipedia.org/wiki/Learner_autonomy- det är en metod då elever läser på egen hand och använder läraren som handledare - frågar vid behov.
    Om inte du får gehör för dina synpunkter, skulle jag i så fall gå prata med rektor.
    På gymnasiet måste elever ta mer eget ansvar än på grundskolan. Det är gymnasiets uppgift att förbereda för livet - och då ingår det också att hitta vägar som leder framåt.
    Önskar dig allt väl! Du får jätte gärna höra av dig och berätta hur det går.
    Jag skall hålla tummarna för dig!
    Anna SYV

    Frågor och svar taggade med 'engleskalärare' (2 st.)

    • Kevin

      Gymnasielärare/ämneslärare inom japanska och engelska?

      Hej! Jag älskar japanska och Engelska och jag undrar hur man gör med studierna. Min tanke är mest Hur man går vidare för att bli ämneslärare/gymnasielärare efter man har läst kandidat i japanska. Ämneslärare/gymnasielärare i sig är 5 år och Japanska i kandidat är 3 vilket blir 8 års studie...

      Julia: : Hej Kevin!Kandidatexamen med pedagogik och didaktik leder tyvärr inte till lärarlegitimationen. I grunden för lärarlegitimationen ligger Lärarexamen. Det är skolverket som... Läs hela svaret
    • Hanna

      Jobba som lärare eller logoped utomlands?

      Hej, Jag funderar på att antingen bli logoped eller lärare. Men jag tror också att jag kommer flytta utomlands i framtiden och undrar därför om det går att jobba utomlands med en av dessa yrken? Speciellt som logoped? Hur gör man med språket då? Om jag har möjligheten att tala engelska (i...

      Julia: : Hej Hanna,olika länder har olika regler angående vilka krav som ställs på att få jobba inom olika yrken.Det vi vet är att det är lättare att inom EU få lov att jobba... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga