Adam
    Hej!
    Jag läser mot gymnasieexamen ,som börjat på komvux från 2012 och har gått på utbildning Bran o fritidsprogrammet .Nu jag har inte långt kvar till behörighet till högskolan, jag undrar om det räcker med historia 1a1 till högskolan ?. Jag har tänkt mig att ska plugga Ekonomi, Förskollärare till högskolan.

    MVH
    Adam Ali

    1 Svar

    Hej Adam!

    En grundläggande behörighet får du om du har antingen om du har:

    •examen från ett högskoleförberedande program, eller
    •yrkesexamen med godkänt betyg (lägst E) i svenska 2 och 3 alternativt svenska som andraspråk 2 och 3 och i engelska 6.

    Mer kurser än 1a1 i historia är därmed inte alltid ett krav för att läsa på högskola.

    Det finns utbildningar som kräver mer än grundläggande behörighet:

    För förskolelärare gälller följande:
    Områdesbehörighet A6a
    Undervisning
    Kurser för särskild behörighet:
    – Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2
    – Naturkunskap 1b eller 1a1 + 1a2*
    * Biologi 1 +
    Fysik 1a eller Fysik 1b1 + 1b2 +
    Kemi 1 motsvarar
    Naturkunskap 1b eller

    För att läsa vidare inom ekonomi gäller följande:
    Områdesbehörighet A4
    Beteendevetenskap/Ekonomi/Samhällsvetenskap
    Kurser för särskild behörighet:
    – Matematik 3b eller 3c
    – Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2

    Hoppas att det var till någon hjälp.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV